Egy nő fogja a hasát.

Te is gyakran puffadsz? Ezeket az ételeket kerüld!

A puffadás az irritábilis bél szindróma (IBS) gyakori tünete, amit bizonyos típusú étrendek váltanak ki.


Egy kutatás szerint az alacsony rosttartalmú étrend segíthet csökkenteni az irritábilis bél szindrómához kapcsolódó gyomorpanaszokat, fájdalmat, puffadást és hasmenést.

A tipikusan kerülendő élelmiszerek a következők:

  • fokhagyma,
  • articsóka,
  • hagyma,
  • kelbimbó,
  • káposzta,
  • borsó,
  • gabonafélék,
  • szójabab,
  • zeller,
  • bab,
  • karfiol,
  • póréhagyma,
  • búzából készült kenyér és péksütemények,
  • kukorica,
  • brokkoli,
  • banán,
  • sárgarépa,
  • szőlő,
  • őszibarack és füge.

Mindezek az élelmiszerek technikailag fermentálható oligoszacharidok, diszacharidok, monoszacharidok és poliolok vagy FODMAP-ok néven ismertek.

A FODMAP-ok nem emésztődnek meg és hajlamosak a víz felszívására. Ezek az erjeszthető élelmiszerek az úgynevezett „flatulogén" étrend összetevői. A FODMAP-okat a bélbaktériumok üzemanyagként használják, ami viszont hidrogén- és metángáz termelését eredményezi, amely egyes embereknél a puffadásért felelős.

Mindemellett kénhidrogént is termelnek, ami pedig a záptojáshoz hasonló szagot áraszt.

Ezzel szemben az egészséges emberek bélbaktériumait (mikrobióták) nem vagy kevésbé zavarják meg ezek a fajta élelmiszerek.

Giovanni Barbara mikrobióta-szakértő a Miamiban megrendezett "Bélmikrobióta az egészségért" világtalálkozón tartott előadásán elmondta:

A legújabb eredmények arra utalnak, hogy az IBS egyértelműen kimutatható bélmikrobióta-változásokhoz kapcsolódik. Emellett a puffadás összefüggésbe hozható bizonyos típusú étrenddel, ami ígéretes utakat nyit a betegség hatékony kezelése felé.

Sokáig az olyan állapotokat, mint a puffadás és az IBS, pszichés rendellenességnek tekintették, ami főként fiatal, szorongó nőket érintett. Ennek megfelelően a problémát nem igazán kezelték komolyan.

Ma a nyugati országokban a lakosság mintegy 20 százaléka szenved IBS-ben, a leggyakoribb kapcsolódó panasz a puffadás. A hasmenés, a hirtelen székelési inger, a kellemetlen érzés és a hasi fájdalom az IBS-hez hasonló gyomor és bélrendszeri rendellenességek tünete.

Barbara professzor hozzátette:

Most már biztosan tudjuk, hogy az alacsony rosttartalmú étrend jelentősen enyhíti ezeket a tüneteket. A legújabb kutatási eredmények arra utalnak, hogy a normál nyugati étrendhez képest az úgynevezett FODMAP-okban (erjeszthető oligoszacharidok, diszacharidok, monoszacharidok és poliolok) szegény étrend csökkenti az IBS tüneteit, beleértve a puffadást, és a fájdalmat is.

Forrás: PsyBlog