egy nő almát dob fel a levegőbe
Fotó: Prostock-studio / Shutterstock

Elkerülnéd a rákot, szívbajt, diabéteszt, elhízást? - ezt az egyet kell enned

Egy bizonyos alkotóelem az összes címben felsorolt betegség kialakulását megakadályozhatja. Sőt annál még többet is.



Az eatingwell.com oldalán találtuk egy érdekes cikket, ami a rostban gazdag élelmiszerek egészségügyi előnyeiről számolt be. Ha fontos az egészséged, akkor érdemes megismerned a rostok jótékony hatásait.

Ez is érdekelhet: 7 gyümölcs, ami sokat segít a fogyásban - Vince (vince.hu)

1. Fogyás

villa m\u00e9r\u0151szallag

Fotó: Diana Polekhina / Unsplash


Hogyan segíthetnek a rostban gazdag ételek a fogyásban? Először is gyorsabban "eltelítenek", másrészt viszont lassan és folyamatosan szívódnak fel, így sokáig nem leszel éhes. A rostok megakadályozzák továbbá, hogy a szervezeted felszívja az elfogyasztott élelmiszerekben található kalóriák egy részét. A rostok ugyanis összekötődnek a zsír- és cukormolekulákkal, és azokkal együtt haladnak át az emésztőrendszeren, így csökkentve a beépülő kalóriák számát.

2. ​Cukorbetegség megelőzése

kockacukrok

Fotó: Mae Mu / Unsplash


Több vizsgálat megállapította, azoknál az embereknél, akik napi 20 grammnyi rostot visznek be a szervezetükbe, 10 százalékkal csökken a cukorbetegség kialakulásának esélye.

3. ​Szívbetegségek megelőzése

m\u0171sz\u00edv ki\u00e1ll\u00edtva

Fotó: jesse orrico / Unsplash


A rostok valóban csökkentik a szívbetegségek kialakulásának kockázatát, mégpedig azért, mert képesek "felszívni" a felesleges koleszterint a szervezetben. Ez azért fontos, mert így a koleszterin azelőtt kikerül a szervezetedből, mielőtt eltömítené az artériákat.

4. ​Egészségesebb bélbaktériumok

z\u00f6lds\u00e9ges sal\u00e1ta

Fotó: Nadine Primeau / Unsplash


A bélbaktériumok először is felfalják a rostokat, majd rövid szénláncú zsírsavakká alakítják azokat, amik csökkentik a gyulladások számát. Ez miért jó? Mert így megelőzheted a krónikus egészségügyi problémákat (szív- és érrendszeri megbetegedések, 2-es típusú cukorbetegség).

5. Rákbetegségek ellen

mellr\u00e1k jele

Fotó: Angiola Harry / Unsplash


Minden elfogyasztott 10 grammnyi rost (napi átlagban) nagyjából 10 százalékkal csökkenti a vastag- és végbélrák kockázatát, illetve 5 százalékkal csökkenti a mellrák kialakulásának esélyét.

6. ​Hosszú élet

k\u00e9t id\u0151s ember s\u00e9t\u00e1lnak

Photo by WJ / Unsplash


Az amerikai Harvard School of Public Health kutatóinak tanulmánya szerint azoknál az embereknél, akik gyakran esznek rostban gazdag ételeket, nagyjából 17 százalékkal csökken az idő előtti elhalálozás kockázata, azokhoz képest, akik kevés rostot fogyasztottak.