aggodó arcú szőke hajú nő
Fotó: Roman Samborskyi / Shutterstock

6 nehezen észrevehető jele annak, hogy nem eszel elég rostot

Gyakran előfordul mostanában, hogy rossz a közérzeted? Lehetséges, hogy az általad tapasztalt tünetek a rostszegény táplálkozás következményei!


A minap az eatingwell.com oldalán bukkantunk rá arra a cikkre, amiben a rostszegény táplálkozás nehezen észrevehető jeleiről írnak. Mivel a tünetek aligha nevezhetők tipikusnak, gondoltuk, veled is megosztjuk őket.

Ez is érdekelhet: 9 rejtett jele annak, hogy robogsz a stroke felé

1. ​Székrekedés

teljes ki\u0151rl\u00e9s\u0171 keny\u00e9r

Fotó: Young Shih / Unsplash


Ez az egyik legnyilvánvalóbb tünet, ami akkor jelentkezik, ha nem fogyasztasz elég rostot. A rostok ugyanis úgy viselkednek, mint a seprű sörtéi, vagyis átsöprik a bélrendszert, így segítve a belek egészséges működését. Ha gyakran tapasztalsz székrekedést, akkor próbálj meg több magas rosttartalmú élelmiszert fogyasztani. Ilyen lehet például a zabpehely, magvas keksz és a teljes kiőrlésű kenyér. Ne feledd azonban, hogy ha több rostot eszel, akkor több folyadékot is kell innod, mert a rostok felszívják az emésztőrendszerben található vizet.

2. Éhség

k\u00e9s villa egy feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9ron

Fotó: Thought Catalog / Unsplash


A gyomrod lassabban fog kiürülni, ha az étel, amit eszel magas rosttartalmú. A rostok ugyanis lassan és fokozatosan szívódnak fel a szervezetedben, amitől sokkal tovább fogod magad jóllakottnak érezni. Ezenkívül, amikor a rostok felszívják a vizet, akkor megduzzadnak, ami szintén hozzájárul a teltségérzethez.

3. ​Magas koleszterinszint

olajban s\u00fclt bacon

Fotó: Jonathan Daniels / Unsplash


A rostokról, különösen az oldható rostokról (az a fajta, ami felszívja a vizet) kimutatták, hogy csökkentik a koleszterinszintet azáltal, hogy minimalizálják a koleszterin felszívódását a szervezetben. Több kutatásban megállapították, hogy ha napi minimum 7 gramm rostot eszel, akkor nagyjából 9 százalékkal csökkented a szívbetegségek kialakulásának kockázatát. Íme, még egy ok, hogy megtöltsd a tányérodat oldható rostforrásokkal, mint például zabbal, árpával és babbal.

4. Aranyér

tej t\u00e1ny\u00e9r m\u0171zli

Fotó: Nyana Stoica / Unsplash


A rostban gazdag étrend szerencsére még ezen a kellemetlen problémán is segíteni tud. Hogyan? A rostok meglágyítják a székletet, ezzel elősegítve a könnyebb távozását.

5. ​Fáradtság

egy n\u0151 fogja a fej\u00e9t

Fotó: Ephraim Mayrena / Unsplash


A rostok további fontos hozadéka, hogy segítenek egyensúlyban tartani a vércukorszintet. A rostban gazdag étkezés miatti lassú emésztés során ugyanis az ételben található glükóz is lassabban emésztődik meg. Ez pedig segít megelőzni a nagymértékű vércukorszint-ingadozásokat. Ha tehát gyakran érzed magad fáradtnak, akkor valószínű, hogy a szervezetednek több rostra van szüksége.

6. Súlyproblémák

egy ember \u00e1ll a m\u00e9rlegen

Fotó: i yunmai / Unsplash


Ahogy fent is írtuk, a rostban gazdag étrend hozzájárul a teltségérzethez. Ha viszont az étrended alacsony rosttartalmú, akkor folyamatosan éhesnek érzed magadat, vagy többet is eszel. A rostok azonban "térfogatot adnak" az ételeknek anélkül, hogy kalória is párosulna velük.