nő, saláta, villa
Fotó: Dean Drobot / Shutterstock

Ha kevesebb sót eszünk, nem az történik a testünkkel, mint amit eddig hittünk

Egy új kutatás miatt neked is érdemes elgondolkodnod azon, mennyit fogsz a jövőben használni az egyik legkedveltebb fűszerből.


A minap annak jártunk utána, milyen fűszert kell kihagyni az étrendből a szív egészségének érdekében. A válaszra az eatingwell oldalán bukkantunk rá. Az említett fűszer bizony nem más, mint a só. Mutatjuk, hogy mi a baj vele.

Olvasd el ezt is! 9 hatalmas tévhit az egészséges táplálkozással kapcsolatban

Tudományosan bizonyított tény, hogy a túlzott sóbevitel növeli a vérnyomást, hosszú távon pedig magas vérnyomást okoz. Magyarországon a magas vérnyomás mintegy 2,5 millió embert érint. Ha megnézzük a sófogyasztási adatainkat ez nem is meglepő: hazánkban a napi sófogyasztás elérheti a 15-20 grammot. Talán még megdöbbentőbb ha ezt átszámítjuk 365 napra: egy év alatt 7,3 kiló tiszta sót eszik meg egy átlag magyar ember.

sz\u00edvek

Fotó: jesse orrico / Unsplash


Ehhez képest, ha a szívet és érrendszert védő étrendet követsz, akkor már valószínűleg hallottad, hogy a szakértők által ajánlott napi nátriumbevitel 1500 milligramm, vagyis a fent említett mennyiség tizede!

Egy friss tanulmány viszont most megállapította, hogy a nátriumbevitel csökkentése még meglepőbb eredményekkel jár, mint azt korábban gondolták.
s\u00f3, barna t\u00e1l

Fotó: Faran Raufi / Unsplash


Az említett tanulmányba hat különböző országból összesen 800 résztvevőt vontak be, akik mindegyike szívelégtelenségben szenvedett. A 12 hónapos vizsgálat alatt 600 milligrammal (2100 milligrammról 1500 milligrammra) csökkentették az önkéntesek sóbevitelét, abban a reményben, hogy így kevesebb szív- és érrendszeri problémával kerülnek majd szembe.

n\u0151, konyha, poharak

Fotó: Becca Tapert / Unsplash


Mint kiderült, önmagáan a nátrium korlátozása nem csökkentette az említett betegségek kialakulásának kockázatát, illetve a tünetek enyhülését.

Az emberek életminősége viszont határozott javulást mutatott. Hogyan mérték a kutatók az életminőség változását? Megfigyelték, a vizsgált személyek mennyire fáradékonyak, milyen az alvásminőségük és hogy milyen az általános közérzetük.

ment\u0151aut\u00f3

Fotó: Ian Taylor / Unsplash


A kutatás eredményei tehát azt mutatják, hogy a nátriumbevitel korlátozása sajnos nem csökkenti a halálozás és a kórházi kezelések esélyét, összességében mégis javít az emberek életminőségén.
hamburger, bacon, s\u00fclt krumpli

Fotó: Jonathan Borba / Unsplash


Ettől függetlenül a szakemberek továbbra is azt javasolják, törekedjünk az alacsonyabb nátriumbevitelre, különösen akkor, ha szívproblémáink vannak. A nátrium korlátozásában az tud a legjobban segíteni, ha az otthoni főzést választod, mivel így kontrollálni tudod a felhasznált só mennyiségét. Továbbá csak mértékkel fogyassz feldolgozott élelmiszereket, azok ugyanis rengeteg nátriumot tartalmaznak.