egy nő kávés bögre mellett ül

Ez történik a testeddel, ha túl sok sót fogyasztasz

A fokozott szomjúság és az alvászavar még a legkisebb rossz, ami történhet veled, ha túl sok sót eszel. Ennél sokkal komolyabb problémákkal is számolnod kell sajnos.



Miközben a cukornak kifejezetten rossz híre van, mindig felbukkan az egészségtelen táplálkozással kapcsolatos beszélgetésekben, cikkekben, a sóról mintha kevesebb szó esne, pedig túlfogyasztása szintén komoly egészségügyi problémákhoz vezet. A kutatók szerint érdemes mindenkinek számon tartania, hogy mennyi sót eszik, és ha túl sokat, akkor tisztában lennie a következményekkel - olvasható a health.clevelandclinic oldalán. Mutatjuk is, mit érdemes tudni.

Ez is érdekelhet: Ha a 16 alaplépést tudod, akkor mindent tudsz a főzésről

Egészségtelen a só?

barna kan\u00e1l \u00e9s s\u00f3

Fotó: Jason Tuinstra / Unsplash


A só nem egészségtelen, ameddig nem eszel belőle túl sokat.

A só két ásványi anyagból áll: körülbelül 40 százalék nátriumból és 60 százalék klórból. A nátrium képes rossz irányba hatni az egészségre, ha túl sokat fogyasztasz belőle, miközben a szervezetednek kis mennyiségben szüksége van rá, ugyanis segíti az idegek és az izmok megfelelő működését. Naponta legalább 1500 milligramm (1,5 gramm) nátriumra van szükséged. Ha ennél kevesebbet fogyasztasz, akkor leeshet a vérnyomásod. 1,5 gramm nátrium 4 gramm sóban található, ez egy púpozott kávéskanálnak felel meg.

A túl kevés nátrium jelei a következők:

  • Szédülés
  • Fejfájás
  • Energiahiány
  • Izomfáradtság
  • Hányinger

Mi számít sok sónak?

egy ember s\u00f3t tart a kez\u00e9ben

Fotó: Pavel Neznanov / Unsplash


A felnőttek napi ajánlott nátrium bevitele 2300 milligramm, ami nagyjából egy teáskanál konyhasónak felel meg.

Ha egy nap ennél többet eszel, abból még nem lesz baj. Ha azonban folyamatosan túlléped az ajánlott mennyiséget, akkor az már kihathat az egészségedre. Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb ember körülbelül 3400 milligramm nátriumot fogyaszt naponta, ám ez a mennyiség csak az élsportolóknak vagy az erősen izzadó embereknek lehet szükséges.

​A túlfogyasztás hatásai

egy n\u0151 s\u00f3t sz\u00f3r a sal\u00e1t\u00e1ra

Fotó: Fedor / Unsplash


A nátriumban gazdag étrend visszatartja a folyadékot, ami rövid távon a végtagokon, a hason és a szem környékén kellemetlen duzzadásához vezet.

A nátriumnak a szervezetre gyakorolt hosszú távú hatásai még ennél is sokkal aggasztóbbak. A túlzott nátriumbevitel ugyanis negatívan befolyásolja a veseműködést, illetve magas vérnyomáshoz vezet, ami a stroke legfőbb kockázati tényezője.

  • Puffadás: A nátrium megtartja a vizet a szervezetedben. Az eredmény? Kellemetlen puffadást észlelhetsz a szemek környékén, hastájon és a végtagjaidban.
  • Fokozott szomjúság: Biztosan te is megtapasztaltad már, hogy egy sós étel után csak egy nagy pohár vízre vágytál.
  • Vérnyomás megemelkedése: A túl sok nátrium fogyasztása következtében több víz kerül a véráramba. A nagyobb mennyiségű vér pedig elkezdi nyomni az érfalakat, ami magas vérnyomást (hipertóniát) okoz.
  • Rossz alvás: A túl sok nátrium fogyasztása megzavarja az alvást. A vérnyomás megugrása, valamint az ivás és a pisilés ingere megnehezíti az elalvást.

Hogyan szabaduljunk meg a felesleges nátriumtól?

egy ember fut

Fotó: sporlab / Unsplash


A legjobb módszer az izzadás.

A szervezet ugyanis képes eltávolítani a nátriumot verejtékkel, könnyekkel és vizelettel. Vagyis a nátriumszint kiegyenlítése érdekében menj el futni vagy szaunázz egy jót, illetve igyál sok folyadékot. És persze vegyél vissza a sóból! Ne feledd, a túl sok só fogyasztása káros az egészségre. Ha tudatosan törekedsz rá, hogy csak mérsékelten vigyél be nátriumot a szervezetedbe, akkor elkerülheted a túlfogyasztás kellemetlen hatásait és a komolyabb betegségeket is.