kék pólós has

Ezekkel a komoly egészségügyi veszélyekkel jár, ha hasra hízol

Egy kis sörhas senkinek nem árt meg, sőt van aki szerint menőn néz ki, igaz? Sajnos nem, komoly gondokra utalhat és még komolyabbakat hozhat magával.


A metabolikus szindróma (MS) több egymással összefüggő anyagcserezavar együttes meglétét jelenti. A betegség definíciója nem egységes, a Nemzetközi Diabétesz szövetségét azonban irányadónak tekinthetjük. E szerint „az MS egy egy civilizációs betegség, örökléses hajlam alapján, helytelen életmód és táplálkozás hatására lappangva, tünetszegényen kialakuló anyagcserezavar”. Magyarországon becslések szerint minden 4. embernél fennáll a metabolikus szindróma, amit a járvány és a bezártság csak tovább fokozott.

Az MS tünetei közül (kóros HDL-koleszterin érték, triglicerid érték, vérnyomás érték) a leglátványosabb kétségtelenül a hasra hízás, vagyis az úgynevezett alma formájú elhízás, amit nevezhetünk sörpocaknak is. Ha a haskörfogat a férfiaknál meghaladja a 94, nőknél a 80 centit, akkor már metabolikus szindrómáról beszélhetünk, 102 illetve 88 centi fölött pedig már nagy a kockázat a szövődményekre.

Mik lehetnek a szövődmények?

  • Cukorbetegség: mivel az MS kiváltó oka sokszor az inzulin rezisztencia, ha nem történik életmód-változtatás, akkor a vér glukózszintje tartósan magassá válik és cukorbetegség alakul ki.
  • Szív- és érrendszeri betegség: korábban már említettük, hogy szintén a kísérő jelenségek közé tartozik a magas koleszterinszint és a magas vérnyomás. Ezek növelik az érfali lerakódások esélyét, az erek beszűkülése, elzáródása pedig infarktushoz vagy stroke-hoz vezethet.
  • Vesekárosodás és alkoholos zsírmáj: az anyagcserét károsító tényezők szövődményeként alakulhatnak ki.
f\u00e9rfi fut egy \u00faton a z\u00f6ld mez\u0151ben

Fotó: Jenny Hill / Unsplash

​Hogyan kezelhető a metabolikus szindróma?

  • Fizikai aktivitás fokozása: napi minimum 30 perc közepes intenzitású testmozgás
  • Testsúly csökkentése: már 5-10 százalék után csökken az inzulinszint és a vérnyomás, ezáltal pedig a cukorbetegség kialakulásának kockázata
  • Egészséges táplálkozás: az egészségtelen zsírok és só bevitelének korlátozása, helyette minél több zöldség, gyümölcs, hal és teljes kiőrlésű gabona fogyasztása
  • Leszokás a dohányzásról: a dohányzás fokozza az inzulin rezisztenciát
  • Stresszkezelés: a stressz rossz hatással van az anyagcserére