Túl kicsi vagy túl nagy az étvágyad? Ez okozza a problémát!
Fotó: WAYHOME studio / Shutterstock

Túl kicsi vagy túl nagy az étvágyad? Ez okozza a problémát!

Gyakran ingadozik az étvágyad? Néha csak egy tál salátát kívánsz, máskor pedig egy egész grill csirkét? Kiderítettük, hogy mi okozza ezt az étkezési problémát és a megoldást is megtaláltuk.


Nem gondoltuk volna, de a stressz nagy mértékben befolyásolhatja az étvágyunkat. Mint a cnet cikkéből kiderült, sok esetben a „folyamatos feszültség” vagy „tartós idegesség” okozza az evési zavarokat.

Olvasd el ezt is! A 10 legjobb étel a stressz gyors leküzdéséhez

Hogyan befolyásolja a stressz az étvágyat?

egy n\u0151, kanap\u00e9, f\u00e1nkok \u00e9s n\u00f6v\u00e9ny

Fotó: Roman Samborskyi / Shutterstock


A stressz többféleképpen is hatással lehet az étvágyra.

A hirtelen kialakuló vagy súlyos stressz esetén kevésbé leszel éhes, legrosszabb esetben pedig teljesen étvágytalannak fogod érezni magad. Stresszhelyzetben a hipotalamusz (a központi idegrendszer része) egy olyan hormont szabadít fel, ami elnyomja az étvágyat. Amikor a tested harc vagy menekülés üzemmódba kapcsol, adrenalin szabadul fel, ez szintén az éhség ellen hat.

csokol\u00e1d\u00e9k egy dobozban

Fotó: Denny Müller / Unsplash


A hosszú távú stressz éppen ellenkező módon működik, ekkor a mellékvese egy kortizol nevű hormont szabadít fel, ami növeli az étvágyat. Ez az úgynevezett "stresszevéshez" (angolul: stress eating) vezet. Ami még rosszabb, hogy a kortizol azt is befolyásolja, hogy milyen ételt kívánsz meg.

Valószínű, hogy a magas zsír-, só-, és cukortartalmú egészségtelen harapnivalókra tudsz majd csak gondolni.
f\u00e1nk, hamburger, s\u00fclt csirke

Fotó: Doucefleur / Shutterstock


Más, az étvágyhoz kapcsolódó hormonokra, köztük a ghrelinre, az inzulinra és a leptinre is hatással van a stressz. A ghrelin például „éhséghormonként” ismert, és akut vagy krónikus stressz hatására szabadul fel. Egy tanulmány kimutatta, hogy a stressz nagyobb hatással lehet a ghrelinre este, mint nappal, ami a késő esti falatozás iránti késztetést fokozza.

A stressz más módon is hatással van az étkezési szokásaidra. Aki feszült, általában nem alszik jól, a rossz minőségű alvás pedig kapcsolatba hozható a feldolgozott, vagyis egészségtelenebb élelmiszerek iránti fokozott sóvárgással, valamint a rendszertelen étvággyal.

De miért eszünk stresszhelyzetben? Mert a kedvenc csokis-kekszes fagyink elfogyasztásával elvonjuk a figyelmünket az igazi problémáról.

Egészségtelen a stresszevés?

egy bicikliz\u0151 ember

Fotó: Kai Pilger / Unsplash


Lehet, hogy furcsán hangzik, de a stresszevés része az életnek.

Gondolj csak bele! Logikus, hogy szükséged van egy kis plusz "üzemanyagra", amikor szuper feszült vagy. A stressz ugyanis nem csak az elmédet, hanem a szervezetedet is megterheli, mivel sok energiát használsz el ilyenkor. Egy hosszú, fárasztó nap után például teljesen rendben van, hogy több kényelmi (házhoz rendelt vagy gyors-) étel után sóvárogsz. Ez a tested normális válasza a rövid távú stresszre.

egy n\u0151 m\u00fczlit eszik

Fotó: Tamas Pap / Unsplash


Ha viszont a folyamatos stressz már felborítja az étkezési szokásaidat, az komolyabb mentális problémára is utalhat, így javasolt orvossal konzultálnod. Íme néhány jel, amire érdemes odafigyelned:

  • Jelentős súlygyarapodás vagy csökkenés.
  • Kontroll nélküli evés.
  • Az étel megszállottja vagy.
  • Nem élvezed az ételt.
  • Túl fáradtnak érzed magad a napi tevékenységek elvégzéséhez.
  • Úgy érzed, az étel, az evés az egyetlen megoldás.
Ha tehát a fenti tüneteket észleled, minél előbb látogass el egy specialistához.