egy doktornő áll köpenyben
Fotó: Roman Samborskyi / Shutterstock

Szakorvos 6 tuti tippje a szív egészségének megőrzésére

Mi köze van a fogmosásnak a szív egészségéhez és mit egyen, aki sokáig szeretne élni? Kardiológus osztotta meg a legjobb tippjeit a szív egészségével kapcsolatban.



A minap rábukkantunk egy nagyon érdekes cikkre marthastewart oldalán, ebben egy kardiológus árulta el legjobb tippjeit a szív egészségének megőrzésével kapcsolatban. Úgy gondoltuk, hogy veled is megosztjuk Dr. Nicholas Ruthmannek, a Clevelandi Klinika szakorvosának jó tanácsait, mivel a szív egészségének megőrzése kritikus fontosságú a hosszú élethez.

Ez is érdekelhet: Egy új magyar felfedezés született a kávé egészségre gyakorolt hatásáról

1. Hagyd abba a cigarettázást

egy \u00e9g\u0151 cigaretta

Fotó: Andres Siimon / Unsplash


Biztosan te is hallottad már sokat, hogy a rendszeres dohányzás megnöveli a szívinfarktus esélyét, mivel fokozza a gyulladást a szervezetben, illetve a plakkok felhalmozódását a szív ereiben, amik potenciálisan veszélyes vérrögök kialakulásához vezetnek. Végeredményben az említett vérrögök megnövelik a szívroham és szélütés kialakulásának kockázatát. Ha leteszed a cigarettát, akár néhány héten belül 30 százalékot javulhat a tüdőd teljesítménye.

​2. Csökkentsd a koleszterinszintet

bacon olajban s\u00fctve

Fotó: Thomas Park / Unsplash


Az egészségtelen táplálkozás és kevés testmozgás miatt megemelkedik a rossz, vagyis az LDL-koleszterin szintje, ami könnyen szívbetegségekhez és szívrohamhoz vezethet. A koleszterin ugyanis szintén elősegíti a plakkképződést az erekben. Ha odafigyelsz arra, hogy mit eszel, és próbálsz aktív maradni, akkor minimálisra csökkentheted a szívroham kialakulásának kockázatát.

3. ​Erősítsd meg a szív izomzatát

egy n\u0151 a cip\u0151j\u00e9t k\u00f6t\u00f6zi meg

Fotó: Caley Vanular / Unsplash


Az egészséges életmódhoz hozzátartozik heti 150 perc mérsékelt testmozgás, de itt nem a bicepsz építésére kell gondolni, hanem a szívizom erősítésére. A testmozgás ráadásul segít a testsúly szabályozásában is, vagyis ezzel elkerülheted az elhízást, ami szintén a szívinfarktus egyik előidézője. Ne aggódj, nem kell mindennap egy maratont lefutnod, elég 30 perc közepes intenzitású tevékenység is, mivel ez is segít a kalóriák és a zsírok elégetésében.

4. Változtass az étkezési szokásaidon

lazacos \u00e9tel babbal paradicsmommal

Fotó: Ella Olsson / Unsplash


A szív egészségének megőrzése érdekében érdemes alacsony zsír- és cukortartalmú ételeket, sok zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanod. Javallott továbbá a feldolgozott húsok kerülése. Ahelyett, hogy korlátoznád a táplálékfelvételt, inkább összpontosíts arra, hogy milyen minőségű ételt fogyasztasz.

5. Élj társasági életet

emberek \u00e1llnak egym\u00e1s mellett \u00e9s nevetnek

Fotó: Helena Lopes / Unsplash


A szociális kapcsolatok fontossága kevésbé nyilvánvaló, ha a szív egészségéről van szó, pedig komoly szerepet játszik. Több kutatás megállapította, hogy a társadalmi elszigeteltség és a magány hatással van a szívkoszorúér-betegség és a szélütés kialakulására.

6. Ne felejts el fogat mosni

egy n\u0151 fogat mos

Fotó: Diana Polekhina / Unsplash


Rendkívül fontos a száj egészsége a szív egészsége szempontjából. Több tanulmány is kimutatta, hogy az ínybetegségek összefüggenek a szívbetegségek kialakulásával, ezért érdemes vigyázni a fogaidra.