egy nő bevásárol telefonnal a kezében

Meglepő dolgokra számíthatsz

11 élelmiszer, amiről soha nem gondolnád, hogy árthat a szívednek

Még véletlenül sem csak húsok és zsíros ételek szerepelnek a listán, gyümölcstől zöldségen át gabonáig van itt sajnos minden.


Egészségesen étkezni sokszor nehézkesnek tűnhet, azonban jobban jársz, ha időt szánsz rá, ugyanis a szervezeted megháláálja.

Olvasd el ezt is: 7 ital, amiről soha nem gondolnád, hogy árthat a szívnek

1. Felvágott

felv\u00e1gottak \u00e9s bor

Fogyassz nátrium-nitrit mentes ételeket

Fotó: Alex Guillaume / Unsplash


Még a pácolt húsok alacsonyabb zsírtartalmú változatai is tartalmaznak nátrium-nitrit tartósítószert, ami egyeltalán nem tesz jót a szervezetednek.

Mi az a nátrium-nitrit?

Az élelmiszeriparban ezzel tartósítják az élelmiszereket, mivel élénkebbé, tartósabbá teszi azok színét és nem engedi, hogy a baktériumok elszaporodjanak bennük.

Azonban a gyomorba kerülve, a fehérjékkel keveredve káros nitrózaminok jönnek létre, amik nem tesznek jót az érrendszernek ráadásul rákkeltő hatásúak. Próbálj meg olyan hús- és haltermékeket vásárolni, amik nátrium-nitrit mentesek.

2. Ketchup

ketchup egy \u00fcvegben

A ketchup a rejtett kalóriák csoportjába tartozik, vagyis nem is gondolnád de igazi kalóriabomba

Fotó: Dennis Klein / Unsplash


A ketchup is nagyon sok nátrium-nitritet tartalmaz, így jobb mértékkel fogyasztani vagy inkább elkerülni. Két evőkanál ketchup akár 300 milligramm nátrium-nitrittel terhelheti a szervezetedet, ami a napi javasolt 2300 milligramm 14 százaléka...Ha ez még nem lenne elég, a ketchup adagonként nyolc gramm cukrot is fel tud mutatni.

3. Cukrozott zabpehely

egy t\u00e1l sz\u00ednes m\u0171zli

Tudjuk, hogy finomak, de sajnos nem egészségesek

Fotó: Sascha Bosshard / Unsplash


Ha több mint nyolc gramm cukor van adagonként egy zabpehelyben, akkor inkább ne egyél belőle. Miért? Mert az úgy nevezett hozzáadott cukrok sok kalóriát tartalmaznak, amelyek nagyban terhelik a hasnyálmirigyet, illetve hozzájárulnak az elhízáshoz, a magas koleszterinszinthez és a cukorbetegséghez. Ezek így együtt mind szívbetegségek kialakulásához vezethetnek.

Hogy készül a kukoricapehely? Itt nézheted meg!

4. Gyümölcs smoothie

egy poh\u00e1r lila smoothie

Csak azért, mert gyümölcsből van még nem számít egészségesnek

Fotó: LYFE Fuel / Unsplash


Egészséges ételként szokták hirdetni őket, elhallgatva azt, hogy valójában rengeteg cukrot tartalmaznak. Inkább edd meg a gyümölcsöket frissen, nyersen, akkor legalább nem mondasz le az esszenciális rostokról sem. A rostok ugyanis fontos szerepet játszanak a vérlipid szint normalizálásában, ami a szívbetegségek kialakulása ellen hat.

Ez is érdekelhet: Ha unod a narancsot - 6 izgalmas téli gyümölcs, ami egészséges is

5. Fehér rizs

egy t\u00e1l feh\u00e9r rizs

Inkább kerüld a feldolgozott szénhidrátokat

Fotó: Pille R. Priske / Unsplash


A fehér rizs a feldolgozott szénhidrátok csoportját erősíti, amik növelik a krónikus betegségek kialakulásának kockázatát. A finomított szénhidrátok ugyanis gyorsan megemelik a vércukorszintet, ami miatt csak rövid ideig érzed jóllakottnak magad. Ha sok ilyen szénhidrátot eszel, akkor valószínű, hogy többet fogsz nassolni is. Ez pedig túlsúlyhoz és elhízáshoz vezet.

Ez is érdékelhet: Gasztrolegek: miért a basmati rizs a legdrágább a világon?

6. ​Gyümölcsízű joghurt

joghurt \u00e9s gy\u00fcm\u00f6lcs

Készítsd el inkább otthon

Fotó: Melina Kiefer / Unsplash


A kevesebb néha több. Inkább válassz egy sima görög joghurtot, a cukorral teli ízesített joghurt helyett. Csak vegyél egy sima görög joghurtot, és otthon keverd össze fagyasztott vagy friss gyümölcsökkel. Ne feledd, a hozzáadott cukrok nem tesznek jót a szervezetnek!

Itt olvashatsz bővebben a görög joghurtról!

7. Ízesített tej alternatívák

tejterm\u00e9kek egy h\u0171t\u0151ben

Mindig olvasd el a címkéket

Photo by NeONBRAND / Unsplash


Ízesített és édesített tejhelyettesítők sorakoznak a szupermarketek polcain, ami megnehezíti a legegészségesebb kiválasztását. Te azért próbáld meg mégis: cukrozatlan és adalékmentes italokat válassz, hogy megakadályozd a felesleges kalóriák bevitelét.

Ez is érdekelhet: Kikutatták, milyen színű ételek a legegészségesebbek. Nagyon nem a zöld nyert…

8. ​Barbecue szósz

barbecue sz\u00f3sz

Szintén a rejtett kalóriák közé tartozik

Fotó: Addilyn Ragsdill @tastydivine.com / Unsplash


Akárcsak a ketchup, néhány evőkanál ebből a szószból is körülbelül 300 milligramm nátrium-nitrit tartalmaz. Fogyaszd mértékkel vagy vásárolj olyat, amiben kevés cukor és nátrium-nitrit található. Sőt, akár el is készítheted otthon a saját barbecue szószodat, az a biztos.

9. Zöldségkonzerv

z\u00f6lds\u00e9gkonzervek

A nátrium-nitrit tartalmuk miatt érdemes őket kerülni

Fotó: Claudio Schwarz / Unsplash


Természetesen nem minden zöldségkonzerv rossz, de egyesek túl sok nátrium-nitritet tartalmaznak. Tudjuk, hogy sok idő, de mindig olvasd el a címkéket!

10. Kapribogyó

hal z\u00f6lds\u00e9g rizs

Akármilyen ételt fel lehet dobni vele, de csak mértékkel

Fotó: David B Townsend / Unsplash


Noha az apró zöld kapribogyók szinte nem tartalmaznak kalóriát, sajnos nátrium-nitritben gazdagok. Mindössze egy evőkanál kapribogyó 400 milligramm nátrium-nitritet rejt magában.

Ezt már olvastad? 4 egyszerű tipp, hogy a lefogyás valóban tartós legyen

11.​ Energiamentes üditőitalok

\u00fcdit\u0151 egy poh\u00e1rban

Csak mértékkel

Fotó: Kaffee Meister / Unsplash


A kalória és a cukor elhagyása valóban jól hangzik, azonban akik édesítőszeres italokat isznak, gyakran nagyobb késztetést éreznek, hogy többet fogyasszanak. Sőt, a diétás italokban található édesítőszerek megváltoztatják a gyomorban és bélrendszerben dolgozó baktériumokat, így hajlamosabbá válsz a hízásra.

Itt olvashatsz többet a témáról!