tabbouleh saláta saláta levelekkel
Fotó: Veliavik / Shutterstock

A világ legegészségesebb salátája: 10 szuperfood található benne!

Ha kicsit felpörgetnéd az immunrendszered, akkor a cikkben szereplő salátát neked találták ki! Nemcsak erősíti a szervezetedet, hanem még energiával is feltölt.


A tabbouleh, vagyis az arab zöld fűszeres saláta egy szuper egészséges, vegetáriánus étel, ami semmilyen koleszterint nem tartalmaz, zsírtartalma is alacsony, rostban, A-, C- és B12-vitaminokban viszont kifejezetten gazdag. Sőt, még gluténmentessé is tehető, ha a bulgurt quinoával helyettesítjük. Mutatjuk, hogy mik a fő összetevői ennek a csoda salátának, de előtte itt elolvashatod, mi is az a szuperfood.

Ez is érdekelhet: Igaz vagy hamis? 11 népszerű tény és mítosz a koffeinről

​1. Bulgur

bulgur egy t\u00e1lban kan\u00e1llal

Fotó: Vladislav Noseek / Shutterstock


A bulgur rendkívül gazdag káliumban, vasban, rostban és fehérjében, ugyanakkor alacsony a zsírtartalma, és a glikémiás indexe (fogyasztása tehát nem bolygatja meg a vércukorszintet). A már említett helyettesítő quinoa szintén egy teljes értékű fehérje (az összes esszenciális aminosavat tartalmazza), magas a vas- és kalciumtartalma. Ezenkívül jó mangán-, magnézium-, réz- és rostforrás. Rajtad áll, hogy melyikkel szeretnéd elkészíteni a tabbouleh salátát.

​2. Hagyma

k\u00e9t v\u00f6r\u00f6shagyma

Fotó: Mockup Graphics / Unsplash


Valószínűleg te is tudod, hogy a hagyma gyulladáscsökkentő, rákellenes és antioxidáns tulajdonságokkal rendelkezik. Csökkenti továbbá a vérrögök képződésének kockázatát, vagyis segít megelőzni a szív- és érrendszeri betegségek kialakulását. Ezenfelül a hagyma enyhíti az asztma tüneteit, illetve védelmet nyújt a gyomor- és egyéb rákfajták és fertőzések ellen is.

3. ​Fokhagyma

fokhagyma egy feh\u00e9r zs\u00e1kban

Fotó: Gaelle Marcel / Unsplash


A hagymacsalád ezen tagja segít a vérnyomás és a koleszterinszint szabályozásában, továbbá erős antibiotikus tulajdonságokkal is rendelkezik.

4. Petrezselyem

petrezselyem levelek

Fotó: Matteus Silva / Unsplash


A petrezselyem több C-vitamint tartalmaz, mint a legtöbb zöldség, és körülbelül háromszor annyit, mint a narancs! Sőt, kétszer annyi vas található benne, mint a spenótban. Továbbá jó mangán-, kalcium- és káliumforrás. Flavonoidokat is tartalmaz, amik antioxidánsként működnek. A petrezselyem azért is számit szuperfoodnak, mert magas az A-vitamin-tartalma (a szemnek van rá nagy szüksége), és csökkenti a cukorbetegség és az érelmeszesedés kialakulását kockázatát. Ez elég jól hangzik, ugye?

​5. Borsmenta

borsmenta levelek

Fotó: Nikita Turkovich / Unsplash


A borsmenta vagy angol menta hatékonyan enyhíti az emésztési zavarokat, légúti problémákat, fejfájást, hányingert és a lázat. Számos olyan ásványi anyagot és tápanyagot tartalmaz, ami nélkülözhetetlen a jól működő immunrendszerhez.

​6. Uborka

k\u00edgy\u00f3uborka szeletelve

Fotó: Markus Winkler / Unsplash


Az uborka csökkenti a cukorbetegség és a magas koleszterin kialakulásának kockázatát, illetve szabályozza a vérnyomást. Ezenfelül magas víztartalmának és élelmi rostjainak (olyan növényi alkotórész, ami az emésztőrendszerünk nem, vagy csak részlegesen tud feldolgozni) köszönhetően hatékonyan távolítja el az emésztőrendszerben felgyülemlő méreganyagokat, ezzel segítve az emésztést.

7. Paradicsom

paradicsmomok egym\u00e1s mellett

Fotó: engin akyurt / Unsplash


A paradicsomban található antioxidáns hatású likopin csökkenti számos rák, köztük a prosztata-, méhnyak-, vastagbél-, végbél és petefészekrák kialakulásának esélyét. Ezenfelül a paradicsomban található A- és C-vitamin felveszi a harcot a sejtkárosodást előidéző szabad gyökökkel szemben.

​8. Citromlé

citrom kett\u00e9 v\u00e1gva

Fotó: Mockup Graphics / Unsplash


A citromlé olyan fontos tápanyagokat tartalmaz, mint a B- és C-vitamin, a fehérjék, a szénhidrátok és a foszfor. A citromlében található antioxidánsok megküzdenek a fertőzésekkel és enyhítik a magas lázat.

​9. Olívaolaj

ol\u00edvaolaj egy \u00fcvegben

Fotó: Roberta Sorge / Unsplash


Az olívaolaj csökkenti az összkoleszterin-szintet, valamint gátolja a véralvadást, így a vérrögképződést. Több kutatás szerint az olívaolaj elősegíti az inzulin- és a vércukorszint szabályozását is.

​10. Szegfűbors

szegf\u0171bors az asztalon

Fotó: vojtech Havlis / Unsplash


Ennek e Karib-térségben és Közép-Amerika egyes részein őshonos fűszernek olyan íze van, mintha a fahéj, szerecsendió és szegfűszeg kombinációja lenne. Nemcsak finom, de segíti az emésztést, csökkenti a puffadást, illetve szabályozza a vércukorszintet. Menstruációs görcsök, fejfájás, fogfájás és ízületi gyulladások okozta enyhe fájdalom enyhítésére is használják.