Három lány egy teremben jógázik

Fontos a körítés

Fotó: bruce mars ! Unsplash

Mit együnk és igyunk sportolás előtt, alatt és után?

Nemcsak a sportolásra alkalmas öltözékre vagy éppenséggel egy megfelelően felépített edzéstervre, de egyéb szempontokra is szükséges odafigyelni a lehető legjobb eredmény elérése érdekében.

Sportolás közben a szervezet fokozott igénybevételnek van kitéve, bizonyos időtartamig, bizonyos intenzitással megterhelés éri a testet fizikálisan és mentálisan egyaránt. Rendszeres mozgás esetén bizonyos tápanyagok elengedhetetlenek. Érdemes edzés előtt 1-2 órával stabil vércukorszintet eredményező ételeket, élelmiszereket fogyasztanunk. Ezek elsősorban a lassú felszívódású, alacsony glikémiás terhelést adó szénhidrátok, mint például a basmati rizs, esetleg magas rosttartalommal bíró tésztaféleségek, ha péksütemény, akkor az kovászolt legyen, de a zöldség ás a hüvelyes is jó választás lehet.

Ezek segítségével energizálhatjuk a testünket az edzés időtartamára, de az emésztési folyamatok java része már lezajlik az edzés megkezdésének idejére, így az emésztési folyamat nem von el energiát a testmozgástól és diszkomfort érzésünk sem lesz a testmozgás folyamán, amit egy esetleges korgó, vagy teli gyomor okozhat számunkra.

A megfelelő minőségű szénhidrát bevitelen túl a megfelelő minőségű fehérjebevitelre is érdemes odafigyelni az edzéssel összefüggésben.

​Kerüljük a dehidratáltságot

Az edzést megelőzően nemcsak a szénhidrát és fehérjebevitelre, de a megfelelő hidratáltsági szint elérésére is törekedni kell. Ez annyi jelent, hogy edzés előtt fél órával érdemes testtömegünktől függően körülbelül fél liter folyadékot elfogyasztanunk, és közvetlen edzés előtt is egy pohárral.

Az aminosavakban a kulcs

Az edzés folyamán az energiaraktáraink merülni kezdenek, a szénhidrát raktárainkon túl az aminosav, például a Glutamin és BCAA készletünk is megfogyatkozik, amelyek az izomzatunk legfőbb összetevői, de a glutamin a vérben is leggyakrabban előforduló aminosav. Ezen aminosavak mennyiségének csökkenése teljesítmény visszaeséshez vezetnek. Ezt elkerülendő érdemes edzés közben ilyen aminosavakat tartalmazó funkcionális italt fogyasztani.

Edzés után is gondoljunk magunkra

Edzés után mihamarabb szükséges pótolni az edzés folyamán elveszített folyadékot. Érdemes annyi folyadékot bevinni, hogy a testtömegünk elérje az edzés előtti szintet.

„Ami az edzést követő szénhidrát bevitelt illeti, egy testsúlycsökkentő program esetében nem baj, ha nem étkezünk az edzést követően. Egy tömegnövelő program esetében viszont ezzel ellentétben nagyon fontos, hogy ez 20 percen belül megtörténjen"

– mondja Katus Attila edző, életmód-tanácsadó és táplálkozási szakértő.

Ami a vitaminokat illeti, azokat is pótolni szükséges, így egy sok kapszulát tartalmazó, sok összetevős multivitamint érdemes fogyasztani. A vitaminok egymással együttműködnek, egy-egy vitamin hiánya a többi működését is negatívan befolyásolhatja.