egy nő hamburgerrel a kezében áll
Fotó: Dean Drobot / Shutterstock

A túlevés súlyos betegséghez vezet, de így megelőzheted

A túlevés komoly egészségügyi problémákat okozhat. Ezért nagyon fontos tisztában lenni vele, mennyi is a sok. Ennek kitapasztalására szerencsére vannak egyszerű módszerek.


A túlevés rövid és hosszú távon is befolyásolja az alvásodat, súlyodat és szerveidet. Azt gondoltuk, a legjobb, ha elmagyarázzuk, mi történik valójában a szervezeteddel, akkor ha túleszed magadat.

Ez is érdekelhet: 9 legjobb étel az agy és a memória frissen tartására

asztal tele \u00e9telekkel, pizza, hamburger

Fotó: Spencer Davis / Unsplash


Valószínű, hogy te is ismered a "kajakómát", vagyis azt a fullasztó érzést, ami akkor jelentkezik, ha túl sokat habzsoltál. Ez azért is fordulhat elő, mert az agynak körülbelül 20 percbe telik, míg jelet küld a gyomornak a jóllakottságról. Vagyis tulajdonképpen már azelőtt be kellene fejezned az evést, hogy elfog a teltségérzet.

De mi történik pontosan a testeddel?

A túlevés hatására a gyomor a normál méreténél nagyobbra tágul, hogy be tudja fogadni a nagy mennyiségű táplálékot. A kitágult gyomor más szervekhez nyomódik, ami rossz érzést okoz. Ez a kellemetlen érzés fáradtság vagy álmosság formájában is jelentkezhet, és természetesen a ruháid is szűkebbnek tűnnek ilyenkor.

A túl sok étel fogyasztása miatt a szerveknek keményebben kell dolgozniuk. Többek között extra hormonokat és enzimeket választanak ki a táplálék lebontására. Ezenfelül az élelmiszer lebontásához a gyomor sósavat (igen, jól olvasod) vagy gyomorsavat termel, ami a túlevés miatt visszajuthat a nyelőcsőbe, ami szörnyű égető érzést, refluxot okoz. A túl sok zsírban gazdag étel (pizza, sajtburger stb.) fogyasztása szinte mindig túlzott savtermeléssel jár.

Végül pedig az anyagcseréd is felgyorsul, mivel a szervezeted megpróbálja elégetni az extra kalóriákat. Emiatt átmeneti forróság, izzadás vagy akár szédülés is tapasztalható. Nem túl kellemes, igaz?

​Milyen hosszú távú hatásai vannak a túlevésnek?

egy f\u00e9rfi \u00fcl \u00e9s fogja a fej\u00e9t

Fotó: Christian Erfurt / Unsplash


Amikor eszel, a szervezeted az elfogyasztott kalóriák egy részét energiaként használja fel, a többi zsír formájában raktározódik.

Ha több kalóriát fogyasztasz, mint amennyit elégetsz, akkor túlsúlyossá válhatsz, ez pedig növeli a rák és más krónikus egészségügyi problémák kockázatát.

Tippek, hogy elkerült a túlevést

egy n\u0151 \u00e9telt eszik vill\u00e1val

Fotó: Pablo Merchán Montes / Unsplash


  • Étkezz ésszerűen és egészségesen.
  • Ügyelj az adagok méretére.
  • Kerüld a feldolgozott élelmiszereket, amiket "habzsoltatják" magukat.
  • Töltsd fel a konyhádat friss gyümölcsökkel és zöldségekkel, mert sok rostot biztosítanak, a rost pedig csökkenti a nassolás iránti vágyadat.
  • Egyél kis méretű tányérról, mert ez segít szabályozni az adag méretét.
  • Kerüld a zavaró tényezőket étkezés közben, mint például a tévénézés vagy telefon használat. Ha magára az étkezésre összpontosítasz, akkor jobban tudatában leszel annak, hogy jóllaktál.
  • Egyél lassan, és a falatok között tedd le a villát.
  • Igyál vizet étkezés előtt, közben és után.
  • Tervezd meg az étkezést előre.
  • Vezess étkezési naplót, hogy könnyebben észre tudd venni a pozitív vagy negatív változásokat.