egy vörös hajú lány avokádót tart a szája előtt

Mi az a Veganuár és mire jó ez neked?

Január 1-től 31 napon át tart az úgynevezett Veganuár kihívás, amihez bárki csatlakozhat. Elmondjuk, mi ez, mire jó és kinek nem ajánljuk.


Mi az a Veganuár?

A Veganuary egy 2014-ben alapított brit non-profit szervezet, ami a vegánság (hús-, tojás- és tejtermékmentes étkezés) népszerűsítését tűzte zászlajára első sorban környezet- és állatvédelmi okokból. Többek között vegán éttermeket támogatnak, illetve vannak egyéb érzékenyítő kezdeményezéseik. Első vegán január (a vegán és a január szó összeragasztásából ered a Veganuár kifejezés) felhívásukhoz 2015-ben 13 ezren csatlakoztak, vagyis ennyien mellőztek tudatosan egy teljes hónapig minden állati eredetű ételt. Két évvel ezelőtt már 200 országból mintegy 400 ezer ember tartott velük együtt egy hónapos „böjtöt” az év első hónapjában, ezzel számítások szerint ezzel 450 ezer repülésnyi szén-dioxidot és egymillió állat leölését spórolták meg.

Mondhatni, a január jó választás, hiszen a karácsonyi lakomák után az embereket könnyebben lehet rávenni az önmegtartóztatásra, különböző kúrákra.

A vegán diéta előnyei

Fontos leszögezni, hogy a vegán étrend nem mindenkinek jó, annak is meg vannak a hátulütői, a sok zöldséget, kevés feldolgozott élelmiszert tartalmazó étrend felé mozdulás viszont a szervezetre és a környezetre egyaránt pozitív hatással van.

Kevesebb cukor: a feldolgozott élelmiszerek többségének magasabb a cukortartalma, mint a zöldségeknek és a gyümölcsöknek. Ha csökkented a cukorbeviteledet, azzal máris sokat teszel a szív- és érrendszeri betegségek kialakulása ellen.

Kevesebb zsír: a telített zsírsavakban bővelkedő úgynevezett rossz zsírok emelik a koleszterinszintedet. Ez megint egy olyan összetevő, ami a zöldségekben, gyümölcsökben például egyáltalán nincsen

Való-e neked a Veganuár?

n\u0151 piros bl\u00fazban \u00fcl az asztaln\u00e1l egy k\u00f6nyv f\u00f6l\u00f6tt

Fotó: Alexander Solodukhin on Unsplash

Nem egyszerű egyik pillanatról a másikra teljesen átállítani az étrendedet – sem lelkileg, sem fizikailag. Ha eddig meghatározó szerepet játszott életedben a hús, érdemes először vegetáriánus étrendre átállnod, amibe a tejtermékek mellett a hal is belefér. Ezután még mindig fokozatosan emelheted a zöldségadagodat, míg végül csak az marad a tányérodon.

Hogyan csatlakozhatsz a Veganuár 2022-höz?

Ha vállalod a kihívást, menj fel a szervezet honlapjára és regisztrálj – ingyen megteheted, adataidért cserébe szakácskönyvet kapsz, az ötletelést megkönnyítendő. Természetesen regisztráció nélkül, „csak úgy” is lemondhatsz az állati eredetű élelmiszerekről.

Segítség 7 pontban, ha még új vagy

  • Tervezd meg a napjaidat: egy hétre előre találd ki nagyjából, mikor és mit fogsz enni, a boltban már ennek megfelelően vásárolj. Mindig legyen otthon vegán nassolnivaló, az átsegíthet a nehéz időszakokon.
  • Profitálj a technológiából: rengeteg mobilapplikáció, online receptgyűjtemény vagy éppen vegán étterem áll rendelkezésedre ma már szinte bárhol.
  • Haladj kis lépésekkel: ne egyszerre mondj le minden kedvenc húsodról, inkább fokozatosan. Kezdj kis változtatásokkal, akkor később a nagyobb ugrások is könnyebben mennek.
  • Nézz szét a spájzban: számos hétköznapi élelmiszer (mogyoró, lencse, bab, rizs, gyümölcs) eleve vegán, ezeket pedig nagy valószínűséggel eddig is etted. Első lépésként ezek adagját növeld a hús fokozatos csökkentése mellett.
  • Találd meg a kedvenc fehérjédet: a hús az egyik legfontosabb fehérjeforrás, ezért (is) nagyon nehéz a a pótlása növényi alapú élelmiszerrel. Próbálj ki többfélét (tofu, rizs, borsó, bab), válaszd ki közülük a kedvencedet.
  • Ne feledkezz el a B-12 vitaminról: sajnos a B-12 vitamin hiányzik a zöldségekből, gyümölcsökből, pedig nagyon fontos a szervezet számára. Ha máshogy nem, tabletta formájában biztosítanod kell a napi bevitelt.
  • Ne aggódj, nem a tej az egyetlen kalciumforrás: a tofu, bab, brokkoli, édesburgonya, növényi alapú joghurt is megteszi.

Lehetséges fogások étkezésenként

  • Reggeli: zabpehely, banán, tökmag, bogyós gyümölcs smoothie, hajdina palacsinta
  • Ebéd: vegán sajtos krumpli, tökmagleves, vegán hanburger
  • Vacsora: padlizsán, vegán pestós tészta, tofunyárs, almakompót
  • Desszert/snack: vegán csoki, banán, mandulavaj