vérnyomásmérő gép

4 rossz étkezési szokás, ami miatt idővel gond lesz a vérnyomásoddal

Ha magas a vérnyomásod, akkor érdemes meggyőződnöd róla, nincs-e olyan szokásod, amivel csak rontasz a helyzeten. Mutatjuk a leggyakoribb hibákat.


Magyarországon sajnos népbetegségnek számít a magas vérnyomás, több mint 3 millió honfitársunk szenved a betegségben. Természetesen nem csak itthon probléma a hypertonia (vagy magyarul írva hipertónia), bizonyíték erre, hogy 2022. májusra a Nemzetközi Hypertonia Társaság és a Hypertonia Világ Liga figyelemfelhívó mozgalmat hirdetett, ami kiegészül egy vérnyomásmérési programmal. A témát kutatva bukkantunk rá az eatingwell egyik cikkére, ami olyan gyakori hibákra hívja fel a figyelmet, amikkel akaratlanul rossz irányba befolyásolhatod a vérnyomásodat.

Most ezeket szeretnénk veled is megosztani.

Olvasd el ezt is! 10 étel, ami segít megküzdeni a magas vérnyomással

Lehet, nem is tudod, hogy probléma van a vérnyomásoddal

egy n\u0151 v\u00e9rnyom\u00e1st m\u00e9r

Fotó: CDC / Unsplash


A vérnyomás rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen a betegség elleni hatékony küzdelemhez. Több felmérés is megállapította, hogy az emberek több mint 15 százaléka nincs tisztában azzal, hogy magas vérnyomásban szenved, ami gyakorlatilag lehetetlenné teszi az állapot javítását. Ha még nem rendelkezel egy otthoni vérnyomásmérővel, akkor érdemes beszerezned a pár ezer forintos gépet, hosszútávon akár életet menthet. Ezenfelül, ha dohányzol, nem sportolsz, egészségtelenül táplálkozol, akkor nagyobb az esélye annak, hogy nálad is kialakul a betegség. Az utóbbira, vagyis a nem megfelelő táplálkozásra mutatunk az alábbiakban 4 tipikus példát.

1. Nem iszol elég vizet

egy kulacsba vizet t\u00f6ltenek

Fotó: Bluewater Sweden / Unsplash


A túl sok víz fogyasztása megemeli a vérnyomást, ám ugyanez igaz a túl kevésre is. Egy 2019-es tanulmány szerint már az enyhe dehidratáltság is megakadályozza a vér megfelelő áramlását, ami végül a vérnyomás megemelkedéséhez vezet. A szakértők szerint napi 2,5-3 liter víz fogyasztása ajánlott a hidratáltság fenntartásához.

2. Nem bírsz ellenállni a késő esti nassolásnak

egy n\u0151 \u00e1ll a h\u0171t\u0151 mellett

Fotó: Evieanna Santiago / Unsplash


Lehet, nem is tudtad, de az esti (6 óra utáni) étkezés 20 százalékkal növeli a magas vérnyomás esélyét. Ezt könnyen elkerülheted úgy, hogy a nap folyamán meghatározott időközönként étkezel, nem pedig összevissza. Ha így táplálkozol egész nap, akkor kisebb valószínűséggel fogsz késő este megéhezni.

3. Túlzott mennyiségű alkoholt fogyasztasz

emberek koccintanak borral

Fotó: Kelsey Knight / Unsplash


A túlzott alkoholfogyasztás jelentősen megnöveli a magas vérnyomás kockázatát. Ha az italt stresszoldónak használod, akkor találj más megoldást, menj el sétálni, vagy beszélgess a barátaiddal. A lényeg, hogy az általad választott tevékenység úgy javítsa a hangulatodat, hogy csak ezért ne kelljen alkoholt innod.

4. Túl magas a nátriumbeviteled

egy ember s\u00fclt krumplit s\u00f3s meg

Fotó: Emmy Smith / Unsplash


A túl sok nátrium nem tesz jót a vérnyomásnak. A só azonban mindenhol ott van, és gyakran nem is sejted, hogy egy adott étel mennyi nátriumot rejt. Egy példa: egy nagy tál éttermi csirkeleves nátriumtartalma könnyen meghaladhatja a napi ajánlott mennyiséget, vagyis a 2300 milligrammot. A fagyasztott ételek nátriumszintje sokszor eléri a 700-1800 milligrammot, erre is érdemes odafigyelned. A legjobb, ha mindig elolvasod a termékek összetevőinek listáját.