egy fehér polós fekete hajú nő
Fotó: Geobor / Shutterstock

Mondj le ezekről az ételekről, ha nem akarsz fájdalmas veseköveket!

A vesekövek elviselhetetlen fájdalmat okoznak, de szerencsére nem kell ezt megtapasztalnod, ha a listán szereplő tippeket követed.



A vesekő becslések szerint a magyar lakosság 5-15 százalékát érinti és főleg a férfiaknál jelentkezik. A vesekő általában rejtve marad, akár hetekig vagy hónapokig is, majd egy heves vesegörcs kíséretében mutatkozik meg. Kialakulását sajnos nagy mértékben befolyásolja az életmód. A healthline oldalán publikált cikk pontosan azt írja le, miként lehet elkerülni a betegséget. A főbb tanulságokat most veled is szeretnénk megosztani. Íme!

Olvasd el ezt is! 7 komoly mellékhatása van a nem elegendő vízivásnak

1. Maradj hidratált

narancsl\u00e9 egy poh\u00e1rban

Fotó: Mateusz Feliksik / Unsplash


Az egyik leggyakoribb oka a vesekő kialakulásának az, ha nem iszol eleget.

Az alacsony folyadékbevitel kevesebb koncentráltabb vizelethez vezet, ami nem képes a köveket okozó sókat feloldani. A limonádé és a narancslé is jó választás, mivel mindkettő citrátot tartalmaz, ami megakadályozza a kövek kialakulását. Ne felejts el továbbá naponta legalább nyolc pohár folyadékot meginni (ez 2-2,5 liter). Ha sokat edzel, akkor a szükséges adag természetesen tovább nő.

2. Fogyassz több kalciumot

joghurt \u00e9s gy\u00fcm\u00f6lcs\u00f6k

Fotó: Wesual Click / Unsplash


A vesekő leggyakoribb típusa a kalcium-oxalát kő, ami miatt sokan azt hiszik, hogy kerülniük kell a kalcium fogyasztását.

Azonban ennek éppen az ellenkezője igaz. Az alacsony kalciumtartalmú étrend ugyanis növeli a vesekő kialakulásának és a csontritkulásnak kockázatát. Az alacsony zsírtartalmú tej, sajt és joghurt remek természetes forrásai a kalciumnak.

3. Egyél kevesebb nátriumot

egy hamburger

Fotó: Anthony Espinosa / Unsplash


A sóban gazdag étrend növeli a kalcium-vesekövek képződésének kockázatát.

A túl sok nátrium ugyanis megakadályozza, hogy a kalcium felszívódjon a vizeletből a vérbe, ez pedig vesekő kialakulásához vezet. Minél alacsonyabb tehát a vizelet kalciumtartalma, annál kisebb a vesekő kialakulásának kockázata.

Az alábbi magas nátriumtartalmú ételeket érdemes elkerülnöd:

  • feldolgozott élelmiszerek,
  • nátrium-nitrátot tartalmazó élelmiszerek,
  • nátrium-gluatamát tartalmazó élelmiszerek,
  • zöldségkonzervek.

4. Kerüld az oxalátban gazdag élelmiszereket

csokol\u00e1d\u00e9

Fotó: Tetiana Bykovets / Unsplash


Az oxalátban gazdag élelmiszerek korlátozása segíthet megakadályozni a kövek kialakulását, ehhez a következő ételek fogyasztását érdemes visszafognod:

  • spenót,
  • csokoládé,
  • édesburgonya,
  • kávé,
  • cékla,
  • eper,
  • vörösbor,
  • földimogyoró,
  • rebarbara,
  • szójatermékek.

Persze csupa finomabbnál finomabb (és más szempontból egészséges) ételről van szó, így megértjük, ha nehezen tudsz nekik ellenállni. Szerencsére van egy kompromisszumos megoldás: ha az oxalát-tartalmú élelmiszereket kalciumban gazdag ételekkel kombinálod, akkor nehezebben képződnek kövek a vesében.

5. Mérsékeld az állati fehérje bevitelét

steak egy feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9ron

Fotó: Chad Montano / Unsplash


A sok állati fehérjét tartalmazó élelmiszerek savasak is egyben, ez növelheti a vizelet savtartalmát. A magas húgysav-tartalom pedig megint csak fokozza a kalcium-oxalát termelődését.

Fogyassz kevesebbet az alábbi húsokból:
  • marhahús,
  • baromfi,
  • hal,
  • sertéshús.