egy nő sárga pirulát tart a szája elé

Fogadjunk, hogy Te is rosszul szeded a vitaminjaidat!

Az, hogy mikor és mivel szeded a vitaminokat, nagyban befolyásolhatja azok hatékonyságát. Mutatjuk a szakértők tanácsait!


Adja magát a reggeli vagy esti időpontokban bevenni a multivitaminokat, és joggal feltételezhetjük, hogy a szervezetünk a nap bármelyik szakában felszívja a tápanyagokat. Ez azonban nagyon nem így van, a Vegetarian Times cikke szerint ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy mikor és mivel szeded be a vitaminokat – valójában nagyon is sokat számít az időzítés.

A hasznos útmutatáshoz az oldal felkérte Erin Macdonald egészségügyi szakértőt, mondja el, pontosan mikor a legjobb bevenni a vitaminokat.

A szakértő válasza

A zsírban oldódó vitaminok (A, D, E és K), valamint az omega-3 vitaminok jobban felszívódnak, ha zsírt tartalmazó étkezéssel együtt veszed be őket. A probiotikumokat a legjobb éhgyomorra bevenni, hogy semmi ne akadályozza a jó baktériumok munkába állását. A B12-vitamin szintén jobban felszívódik üres gyomorban, mivel a savas környezet fokozza a felszívódást.
egy ember piros \u00f3r\u00e1t tart k\u00e9k h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Fotó: Malvestida / Unsplash


A B-komplex vitaminokat a nap elején, lehetőleg az első étkezéssel együtt kell bevenni. Segítenek a szervezetnek energiát előállítani az ételből; a nap későbbi szakaszában történő szedésük viszont zavarhatja az alvást. A vasat és a kalciumot soha nem szabad együtt bevenni, mivel versenyeznek a receptorokért; a vasat napközben egy kis C-vitaminnal együtt érdemes bevenni a jobb felszívódás érdekében.

Bármikor is kerül rá sor, mellőzük a vitaminok kávéval vagy teával történő bevételét!

Ha kávézol vagy teázol reggel, nem biztos, hogy ez a legjobb időpont a vitaminok bevételére. A csersav és a koffein számos vitamin és ásványi anyag, különösen a vas felszívódását zavarhatja. A koffein emellett fokozza a vizeletürítést, ami csökkentheti a vízben oldódó vitaminok (B-komplex és C) koncentrációját.

Várj tehát egy órát a reggeli italod után a táplálékkiegészítők bevételével. A koffeinmentes gyógytea mindazonáltal kevesebb csersavat tartalmaz, mint a hagyományos tea, így ennek fogyasztása valóban növelheti bizonyos ásványi anyagok, például a vas felszívódását.

Még egy fontos dolog

A tanácsok ugyan a dietetikustól érkeztek, ezzel együtt javasoljuk, hogy bármilyen kúra megkezdése előtt te is beszélj szakemberrel. A kiegészítők időzítése a te egészségügyi állapotodtól és céljaidtól is függhet.