egy piros óra és vitmain tartó doboz
Fotó: Zagorulko Inka / Shutterstock

Ez nem vicc! Vannak napok, amikor nem szabad vitamint szedni!

Ha úgy érzed, hogy rád férne egy kis eligazítás a vitaminok hatásával és jelentőségével kapcsolatban, akkor jó helyen jársz.


sz\u00ednes kapszul\u00e1k \u00e9s gy\u00f3gyszerek

Fotó: Michał Parzuchowski / Unsplash


Ne szedjünk az év minden napján vitamint, inkább csak néhány hetes, vagy hónapos kúrát tartsunk, kerülve a túlzott bevitelt – nagyjából így foglalható össze a Semmelweis Egyetem által készített animációs sorozat legújabb része. A KliniKaland új epizódjából az is kiderül, hogy melyek a vízben és zsírban oldódó vitaminok és ezek mennyi idő alatt fejtik ki a hatásukat.

sz\u0151ke haj\u00fa n\u0151 ny\u00fajt\u00f3zkodik

Fotó: Priscilla Du Preez / Unsplash


A jól működő immunrendszerhez megfelelő vitamin és ásványi anyag szintre van szükség.

Változatos étrend segítségével ezek többségét természetes úton is be lehet vinni a szervezetbe, azonban bizonyos életkor, speciális diéta vagy betegség miatt sok esetben pótolni kell közülük néhányat.

s\u00e1rga kapszul\u00e1k egym\u00e1s mellett

Fotó: Leohoho / Unsplash


Ilyenkor azonban csak meghatározott ideig tartó, néhány hetes, vagy hónapos kúrát érdemes tartani és kerülni a túlzott nagy mennyiségek bevételét. Továbbá fontos tájékozódni arról is, hogy mennyi a megfelelő napi beviteli mennyiség és ez alapján kiválasztani a megfelelő vitaminkészítményeket.

s\u00f6rrel koccintanak, pizza \u00e9s hamburger az asztalon

Fotó: Elevate / Unsplash


A szervezetünkbe kerülő tápanyagok folyamatos kölcsönhatásban állnak egymással, így a rendszeres alkoholfogyasztás, vagy a dohányzás jelentősen gátolja több vitamin hasznosulását.
feh\u00e9r cs\u00e9sz\u00e9ben k\u00e1v\u00e9

Fotó: SnapbyThree MY / Unsplash


A kávéban és a teában található csersav, a hétköznapi szódabikarbóna vagy a szénsavas italok fogyasztása is csökkentik például a B1 vitamin felszívódását.

z\u00f6lds\u00e9gek, brokkoli, avok\u00e1d\u00f3, paprika

Fotó: Nathan Dumlao / Unsplash

A Semmelweis Egyetem lent található videójából az is kiderül, melyek a vitaminokban gazdag ételek, és ezeket a főzés során hogyan készítsük el annak érdekében, hogy minél több tápanyag megmaradjon bennük.

A Vitaminokról szóló kisfilm itt tekinthető meg:


Az animációs filmet a Semmelweis Egyetem Kommunikációs Igazgatóságának filmes csapata készítette (animáció: Gál Bettina). A vitaminok szakmai lektorai dr. Horváth István László és dr. Kleiner Dénes, a Semmelweis Egyetem Klinikai szakgyógyszerészei.