egy virágos pólós nő húst eszik

50 éves kor felett életveszélyes lehet a vörös hús fogyasztása!

A legújabb kutatások sokkoló eredményeket hoztak a vörös hús egészségre gyakorolt hatásaival kapcsolatban.


Évtizedek óta vita folyik arról, hogy a vörös hús egészséges-e. Míg egyesek szerint kerülni kéne, mások a kiegyensúlyozott étrend részének tekintik. Az eatthis oldal segítségével most annak jártunk utána, hogy 50 év felett milyen potenciális kockázatokkal jár az említett hús fogyasztása.

Olvasd el ezt is! Egészségi okokból eltiltották kedvencétől II. Erzsébet királynőt

1. Megemeli a koleszterinszintet

h\u00fas szeletek egy t\u00e1ny\u00e9ron z\u00f6lds\u00e9gekkel

Fotó: David Metzer / Unsplash


Hiába finom, a vörös hús hozzájárul a magas koleszterinszinthez, hiszen nagyon sok telített zsírt tartalmaz. A magas koleszterinszint pedig idővel szívbetegséggé "fokozódik". A szívkoszorúér-betegség például azért alakul ki, mert túl sok koleszterin halmozódik fel az erek falán, ami megakadályozza a vér megfelelő áramlását.

A koleszterinszint az életkor előrehaladtával egyre nagyobb problémát jelent, ám ez a vörös hús elhagyásával ellensúlyozható.

2. Negatív hatással az élettartamra

has\u00e1bburgonya egy feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9ron, h\u00fas szeletek

Fotó: Tim Toomey / Unsplash


Egy 2012-es kutatás szerint azoknál az embereknél, akik sok vörös húst esznek, magasabb a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata, illetve a halálozási arány is nagyobb.

A tanulmány megállapította, hogy a mindennapos vörös húsfogyasztás 13 százalékkal, a feldolgozott vörös hús fogyasztása pedig 20 százalékkal növeli az elhalálozás esélyét.

3. Túl sok proteint viszel be a szervezetedbe

serpeny\u0151 h\u00fassal \u00e9s krumplival

Fotó: Madie Hamilton / Unsplash


A vörös hús egyik jó tulajdonsága, hogy telis-tele van fehérjével.

100 gramm darált marhahúsban például 25 gramm fehérje található, 100 gramm grillezett steakben pedig 27 gramm. Az életkor előrehaladtával különösen fontos, hogy elegendő fehérjét fogyasszunk, ám túlfogyasztása megint csak súlyos szívbetegségeket okoz.

4. Vesebetegséget idézhet elő

steak egy feh\u00e9r t\u00e1ny\u00e9ron rozmaringgal

Fotó: Chad Montano / Unsplash


Az életkor előrehaladtával a vesebetegségek kialakulásának kockázata is nő.

Több kutatás megállapította, hogy azok, akik például krónikus vesebetegségben szenvednek, jobb, ha felhagynak a vörös húsok fogyasztásával, mivel a húsban található foszfátot csak nehezen vagy semennyire nem tudja feldolgozni a veséjük.

Ezeket a húsokat kerüld el

v\u00f6r\u00f6s h\u00fas szeletek pap\u00edr tetej\u00e9n

Fotó: Madie Hamilton / Unsplash


Ha te is 50 év felett jársz és szeretnéd megelőzni a súlyos betegségek kialakulását, akkor az alábbi húsok fogyasztását kell radikálisan csökkentened vagy akár teljesen elhagynod:

  • marhahús
  • bárány
  • sertés
  • borjú
  • vadak
  • kecske