hasi zsír

Hasi zsír: egyetlen dologra figyelj, ha azt akarod, hogy ne nőjön

Rengeteg dolog miatt érdemes időben lefeküdnöd, de íme még egy ok: egy új tanulmány szerint a rossz minőségű, kevés alvás összefügg hasi zsír felhalmozódásával.



A zsírt normális esetben a bőr alá "rakja le" a szervezet, de egy új tanulmány szerint az elégtelen alvás mélyebbre, a zsigeri területekre, a szervek köré helyezi, ahol potenciálisan nagyobb károkat okozhat – számol be a Journal of the American College of Cardiology című folyóiratban minap megjelent kutatásról a ScienceAlert.

A kutatás során elvégzett kísérletben 12 egészséges, normál testsúlyú önkéntes vett részt 21 napig. A kutatók azt találták, hogy az alváshiányos résztvevőknél a teljes hasi zsírfelület 9 százalékkel nőtt, a hasi zsigeri zsír pedig 11 százalékkal.

Utóbbi a has mélyén, a belső szervek körül gyűlik össze, és fokozottan növeli a kockázatát a szív- és anyagcsere-betegségek kialakulásának.

A 12 önkéntest két csoportra osztották, az egyik csoport éjszakánként kilenc órát aludt, a másik csoportnak pedig mindössze négy óra alvással kellett beérnie két héten keresztül. Három hónappal később a teszteket megismételték, és a résztvevők "alvást" cseréltek.

A zsigeri zsírfelhalmozódás mellett a kutatók azt is észrevették, hogy a kevesebbet alvó résztvevők átlagosan több mint 300 kalóriával többet fogyasztottak naponta: 13 százalékkal több fehérjét és 17 százalékkal több zsírt vittek be. Az energiafelhasználás viszont többnyire változatlan maradt.

A vizsgálat során a csapat nyomon követte az energiabevitelt és -felhasználást, a testsúlyt, a testösszetételt, a zsíreloszlást (beleértve a hasban lerakódó zsigeri zsírt is) és a tesztalanyok étvágyát.

A zsigeri zsírfelhalmozódást csak a CT-vizsgálat segítségével tudták kimutatni, máskülönben a kutatók nem vették volna észre, mivel a súlynövekedés meglehetősen szerény, körülbelül egy kiló volt.

Csak még veszélyesebbé teszi a hasi zsírfelhalmozódást, hogy ilyen nehéz észrevenni. Az Egyesült Államokban a felnőttek körülbelül egyharmada nem alszik eleget, és olyan tényezők, mint a késői munka és az esti képernyőhasználat egyaránt hozzájárulnak a problémához.

A kutatók azt javasolják, gondoskodjunk arról, hogy alvásidőnk rendszeres és elég hosszú legyen. A hasi zsír felhalmozódásának megelőzésére (vagy ha ez már megtörtént, a fogyókúrára) a fokozott testmozgást és az egészséges táplálkozást javasolják.