vitorlások a vízen nappali fénynél

Élt 75 évet: elbontják a Balaton egyik legismertebb építményét

A tervek szerint egy turistalátványosságként is szolgáló utódot kap.


A héten elkezdték lebontani Siófokon a sokak által ismert és szeretett Sió zsilipet – olvasható sonline.hu Somogy megyei hírportál július 21-i cikkében.

A Balaton ingadozó vízszintjét többször próbálták szabályozni a történelem folyamán. Az első beavatkozás Galerius császár nevéhez fűződik, aki a III. században vízlevezető csatornát építtetett valahol a mai Siófok térségében. Erről az eseményről Sextus Aurelius történetíró tájékoztat bennünket, aki leírja, hogy a császár 292-ben, elsősorban a Keszthelytől délre a mai Fenékpusztánál vezetett hadiút és átkelőhely biztonsága érdekében szabályoztatta a tó vízszintjét, és a környező területet megtisztíttatta az erdőktől.

A 19. században tervek készültek a Balaton vízszintjének szabályozására, mely több célt szolgált:
  • hajóút kialakítása, mely a tavat a Dunával köti össze,
  • a Balaton körüli mocsarak, berkek lecsapolása, bevonásuk a mezőgazdasági művelésbe,
  • a balatonfüredi kikötőhely biztonságosabbá tétele,
  • a Budapestet az Adriával összekötő vasútvonal mentesítése a víz- és jégkároktól.

A Balaton vízszint-szabályozásának érdekében Siófokon fazsilipet is építettek. A zsilip ünnepélyes átadása 1863. október 25-én volt. Később ezt is le kellett cserélni egy nagyobb kapacitású gátra.

A zsilip bővítése és korszerűsítése az 1940-es években már időszerűvé vált, de a tervezési munkálatokat a II. világháború félbeszakította. 1947. szeptember 22-én helyezték üzembe az új zsilipet. A hajózsilip 83,5 m hosszú 12 méter széles, 1200 tonnás uszályok és hajók átbocsátására alkalmas. A vízlépcső 2,5 m szintkülönbséget képes biztosítani a Sió és a Balaton között.

Ezt a hetvenöt évig szolgáló zsiliprendszert bontják most el, hogy egy új, turistalátványosságkánt is szolgáló zsilip vegye át a helyét – írja a már idézett cikk.