szürke pólós, farmeros férfi a boltok polcai között

Jó, ha tudod: 3 szupermarket-láncnál már arcfelismerő kamerákkal figyelik a vásárlókat

Egyelőre csak három üzletláncnál és teszt jelleggel, de ha beválik és elhárul minden akadály, akkor bizony ez a közeljövő.


Az innovatív, személyzet nélküli boltokban szinte már bevett szokásnak számít, hogy high tech kamerák segítségével azonosítják az alkoholos italokat vásárló emberek életkorát, mostanában azonban egyre több „hagyományos” bolt is barátkozik az eszközök telepítésének gondolatával.

A BBC februári híre alapján a Haszon számolt be róla itthon elsőként, miszerint az olyan nagy brit szupermarketek, mint az Asda, a Co-op és a Morrisons, teszt jelleggel életkor-ellenőrző kamerákat szereltek bizonyos üzletek önkiszolgáló kasszáiba.

Ha a vásárló engedélyt ad rá, akkor a kamera „beszkenneli” az arcát, a hatalmas adatbázison „megedzett” algoritmus pedig megpróbálja meghatározni az életkorát.

Ha a szoftver 25 éven felülinek ítéli meg a vásárlót, akkor automatikusan jóváhagyja a korhatáros termékek fizetési kérelmét, ellenkező esetben fel kell mutatni az igazolványt az eladónak.

Mindenkit igyekeznek megnyugtatni

egy ember p\u00e9nzt\u00e1rn\u00e1l fizet

Fotó: Christiann Koepke / Unsplash

A technológiát a londoni székhelyű Yoti informatikai vállalat fejlesztette ki azzal a céllal, hogy felgyorsítsa az önkiszolgáló kasszák folyamatait és enyhítse a személyzet segítségére várakozó vásárlók frusztrációját.

A vállalat tájékoztatása szerint a szoftver nem a hagyományos arcfelismerésen alapszik. Egy óriási, előre betáplált adatbázist használ, ami alapján megpróbálja összepárosítani a vásárlók arcát a rendelkezésére álló, hitelesített, anonim arcokkal.

A technológiát több mint 125 ezer, 6 és 60 év közötti emberen tesztelték.

A 16-20 éves fiatalok életkorát 1,5-2,2 éves szórással tudta meghatározni. Sokan aggódnak az adatvédelmi kockázatok miatt, a Yoti azonban biztosított mindenkit, hogy az eszközök nem tárolják el a felvételeket.

A szupermarketek azt tervezik, több üzletbe is beépítik a kamerákat, ha sikerrel zárul a teszt és népszerű lesz a szolgáltatás.