borosüvegek polcon

Ha ilyen rajzot látsz a boros címkén, kezdj el gyanakodni a bor minőségét illetően

Egy angol kutatás szerint létezik egy ábra, amihez automatikusan magasabb minőséget társítanak a vevők. A marketingesek is tudják ezt.


Nagyon sokat számít a bor értékének megítélésében, hogy néz ki a címke – erre a következtetésre jutott az Oxfordi Egyetem az egyik legnagyobb áruházlánccal végzett közös kutatása során.

A több mint 2000 fogyasztó bevonásával végzett kísérlet két részből állt. Egy online kérdőíven a bemutatott címkék alapján kellett megbecsülni a bor értékét, a tesztalanyok egy csoportja pedig meg is kóstolta a borokat. Miközben a válaszadók harmada egy olyan 4000 forintos francia bort tett az árlista csúcsára, aminek a címkéje egy kastélyt ábrázolt, a valóban legdrágább, tízszer annyiba kerülő, viszont semmilyen épülettel nem díszített tételt csak 15 százalék választotta.

A vakkóstolásból az is kiderült, hogy a fogyasztók nem igazán érzik a(z ár alapján mindenképpen feltételezhető) minőségi különbségeket: jobb pontokat kapott a 2500 forintos bor, mint a 15 ezres.

A felmérés szerint még mindig él az a szakmailag amúgy már rég meghaladott nézet, miszerint a fadugó eleve magasabb minőséget jelez, mint a csavarzár. Ugyanígy gondolkodik az emberek majdnem fele a palack súlyával kapcsolatban: a jó borokat inkább nehezebb üvegbe szokás tölteni.

A vásárlók nagyon sokszor olyan klasszikus kapaszkodókat használnak a minőséggel kapcsolatban, mint például az ár. Ez a beidegződés évtizedek alatt súlyos százezrekbe kerül nekik

– foglalta össze a látottakat Charles Spencer, az Oxfordi Egyetem professzora.