Miért igyunk champagne-t?
Miért lesz egyedülálló élmény a június 27-i Vince Borműhely és miért igyanak a magyarok champagne-t? Interjú Rozsnyói Krisztiánnal, az eseményre a champagne-okat biztosító Fine Brands Company kereskedelmi és marketing vezetőjével.
VINCE: A Moët Hennessy champagne márkáit Magyarországon forgalmazó Fine Brands Company és a Vince közös szervezésében kerül sor 2024. június 27-én a következő Vince Borműhelyre. Az esemény a Mesteri champagne-kvartett címet kapta, mivel négy kiváló champagne-t kóstolhatnak az érdeklődők. Kinek és miért érdemes részt vennie ezen a valóban egyedülálló alkalmon?
ROZSNYÓI KRISZTIÁN: Egy ilyen exkluzív, szűk közönség részvétele mellett zajló kóstoló minden szempontból csúcsesemény. Az intim környezet alkalmas arra, hogy az ember jobban elmélyedjen a különböző champagne kategóriákban, hogy megtalálja a saját stílusát. Olyan finomságokra is választ kaphat, mint hogy melyik champagne esik neki jól nyáron és melyik inkább ősszel, melyik egy ilyen lélegzetelállító körpanorámás étteremben, mint az eseménynek otthont adó Virtu és melyik egy múzeum állófogadásán. Csúcsesemény ez a Fine Brands Company életében is, mert általa a márkaépítés egy fontos lépcsőjéhez értünk. A többéves Vince együttműködés keretében eljutottunk a sok embert megszólítani képes sétálókóstolóktól az ilyen exkluzív rendezvényig, amin olyan lehetséges fogyasztók vesznek részt, akik tényleg kifejezetten a champagne miatt jönnek.
VINCE: Négy nagyon különböző karakterű champagne kerül a poharakba június 27-én. Miért ezeket választottátok?
ROZSNYÓI KRISZTIÁN: A felütés a Moët & Chandon Brut Imperial lesz, amivel tulajdonképpen kijelöljük az este origóját, biztosítjuk az összehasonlítási alapot. Ez a világ leghíresebb és legnagyobb mennyiségben fogyasztott évjárat nélküli, vagyis non-vintage champagne-a. Ennek elfogyasztása közben át tudjuk beszélni, hogyan készül a champagne, milyen stílusok léteznek és segítségével meg tudjuk érteni, merrefelé mozdulunk el ehhez képest az este során. Innentől kezdve ugyanis elkezdjük majd változtatgatni az egyes ízbefolyásoló tényezőket. A második tétel Ruinart Blanc de Blancs-nal például azt vizsgáljuk meg, mi van, ha a champagne nem a borvidéken engedélyezett három fajta, a chardonnay, a pinot noir és a meunier házasításából születik. Ez a tétel ugyanis kizárólag chardonnay-t tartalmaz. Így, bár másik háztól érkezik, megtapasztalhatjuk, milyen jelentőséggel bír a fajtaválasztás.
Az utána következő Veuve Clicquot Extra Brut Extra Old azért nagyon izgalmas, mert itt az egész champagne a házaknál amúgy az évjárati különbségek kiegyenlítésére használt, úgynevezett reserve borból készült. Amiből egyébkétn a borvidéken Veuve Clicquot rendelkezik a legszélesebb készlettel. Ráadásul ez egy pinot noir, vagyis kékszőlő-domináns tétel. Végül pedig megkóstolunk egy évjáratos champagne-t, a Moët & Chandon Grand Vintage Rosé 2015-öt. Ebben egyáltalán nincsen reserve bor, tiszta kifejeződése az évjáratnak. További különlegessége, hogy rozé. Champagne a világ egyetlen borvidéke, ahol szabad rozét készíteni vörösbor és fehérbor házasításával. Itt tehát azt is láthatjuk, mit mutat egy vörösbor a pezsgőben. Az egész sor arról szól tehát, hogy az origóhoz képest bizonyos „beállítások csavargatásával” milyen más élményt nyújt a champagne. Remek fejlődési lehetőség a résztvevőknek, tudatosabbá válhatnak, megtehetik az első lépést a saját stílusuk megtalálása felé.
VINCE: A Vince Gála, illetve az azt felvezető sajtóesemény után a Vince Borműhely egy újabb kapcsolódási pont a Fine Brands Companynek és a Vince között. Mit jelent a számotokra ez az együttműködés?
ROZSNYÓI KRISZTIÁN: A champagne márkaépítésnek két nagyon fontos iránya van. Vagy a márka lifestyle oldalát, illetve a storytellinget, vagyis a márka értékeit emeljük ki, vagyis azt mutatjuk be, milyen helyzetekben milyen életérzés társul egy ilyen prémium márkához. Ezáltal érzelmi kapcsolódás tud kialakulni a fogyasztóban. A másik, ami szintén nagyon fontos számunkra, hogy építsük a termék hitelességét, vagyis el tudjuk mondani, mi az az érték, filozófia, amit képvisel. Itt 250-300 éve tradicionális szőlőtermesztéssel és borkészítéssel foglalkozó champagne házakról beszélünk, tehát van miről mesélni. Azt gondolom, a Vince a márkaépítés mindkét formáját képes támogatni. A felületein keresztül el tudjuk érni a champagne-fogyasztásra, mint életérzésre tekintőket ugyanúgy, mint a szakmai közönséget. A Vince az egyik meghatározó és legnagyobb elérésű hiteles boros fórum. A nyomtatott és online változata, valamint a rendezvényei segítségével megtaláljuk azt a közönséget, akikhez szólni szeretnénk.
VINCE: Mi az az üzenet, amit szeretnétek átadni? Miért fogyasszanak a magyarok champagne-t és miért járjanak a Vince Borműhelyhez hasonló kóstolókra?
ROZSNYÓI KRISZTIÁN: Fontos tudni, hogy a prémium márkák építése nem merül ki 1-1 aktivitásban. Évekről, komplett kampányokról beszélhetünk. Jó, ha az egyes tevékenységek kiegészítik egymást. A már említett Vince Gálán szélesebb réteget értünk el, a Vince Borműhelyen pedig célzottan a champagne iránt érdeklődőket. A célunk, hogy el tudjuk mondani, a Fine Brands Company Moët-Hennessy champagne-portfóliója alkalmas rá, hogy mindenki megtalálja a kedvencét az ízlésének és az alkalomnak megfelelően. Ezt a kommunikációs ívet járjuk be többek között a Vince Borműhellyel, majd kezdjük újra a 2024 őszi Vince Gálával, hogy minél több magyar borbarátban felkeltsük az érdeklődést a champagne-ok iránt.
VINCE: Sok még a munka ezen a téren? Hogy látod, hogyan viszonyulnak a magyarok a champagne-hoz?
ROZSNYÓI KRISZTIÁN: Nemzetközi összehasonlítás alapján úgy látom, van még kiaknázható lehetőség a magyar champagne-fogyasztásban. Szerintem megvan a valós esély, hogy kialakuljon egy olyan fogyasztói bázis, amelyiknek tagjai a mennyiség helyett a minőséget választva nyitottá válnak a champagne és más fine wine-ok fogyasztására. Az ő fejlődésükhöz szeretnénk teret biztosítani többek között a Vince Borműhellyel, ahol kipróbálhatnak stílusokat, kísérletezhetnek és végül kiválaszthatják a számukra legizgalmasabb tételeket. Meggyőződésünk ugyanis, hogy hosszútávon akkor lehet fenntarthatóan növelni a hazai champagne-fogyasztást, ha sok a tudatos fogyasztó. Szerintem a magyarok egy jelentős része nyitott erre a közös utazásra, úgyhogy azt gondolom, jó úton járunk.
Címlapfotó: Fine Brands Company