arany színű mérleg színes fa asztalon

Az ital, amiből a hamisítvány egészségesebb, mint az eredeti

Régen azért itták, mert olcsó, kiderült azonban, hogy az egészségtudatossággal is jól összeegyeztethető.



Az utóbbi évek wellness-forradalma még az olyan szent tehenek pozícióját is megingatta, mint a kávé. Bár a kávénak számos pozitív hatása van, a koffein megítélése nem egyértelmű az egészségügyi szakemberek körében, ráadásul egy 2021-es amerikai kutatás más problémákat is felfedezett a kávéval kapcsolatban.

Ezzel párhuzamosan újra emelkedni kezdett a cikória csillaga. Az őszirózsafélék családjába tartozó gyökércikóriából készített italra gyakorlatilag létezése óta lesajnált „kávépótlékként” tekintettek csak. Nem véletlen, hiszen divatba igazán az első és második világháború ínséges évei alatt jött. Érdekesség egyébként, hogy az idők során

gyakorlatilag mindenből próbáltak már pótkávét készíteni

(cukorrépa, füge, rozs, bab, lencse, szőlő, spárga, csipkebogyó, dió, burgonya), úgyhogy már az is eredmény, hogy a cikória nyerte meg ezt a népes versenyt. Igaz, olykor vissza is éltek vele, hogy még ez a legjobb „imitátor”, jobb esetekben hígították vele a kávét, rosszabb esetben viszont 100 százalék „hamisítványt” adtak kávé név alatt.

Az kétségtelenül nem várható el tőle, hogy egy valódi kávé aromavilágát, összetettségét hozza. Érdekesség, hogy sokáig a koffeinmentességével reklámozták, holott az eredeti kávébabot dekoffeinizáló technológiát már 1905-ben szabadalmaztatta a német Ludwig Roselius – az is igaz azonban, hogy nagyon drága eljárás volt, az amúgy sem olcsó kávénak ez a változata valódi luxuscikknek számított.

Cikóriakávéban Magyarország is kifejezetten erős volt a második világháború után.

A szocialista hiánygazdaságban kifejezetten jól jött, hogy a cikória gyakorlatilag korlátlanul rendelkezésre állt. Az 1822-ben alapított Franck Henrik és Fiai cég gyárait államosították, a Magyar Édesipari Vállalaton belül a Budapesti Zamat és Ostyagyár gyáregységeiként működtek és évekig kizárólag cikóriaaszalással foglalkoztak a vállalat budapesti gyárát ellátandó. A 70-es évek jelentették a csúcsot, ekkor a vállalatnál 12 különböző pótkávé készült.

A rendszerváltással aztán a Nyugatot követve itthon is áttértek az emberek az igazi kávéra, évtizedekre leáldozott a cikória csillaga, ami a már említett egészséges életmódot hirdető mozgalmakkal kezdett újra emelkedni. Nem véletlen, hogy a thezoereport.com is elővette a témát és alaposan körbejárta a kérdést, hogyan viszonyul egymáshoz a kávé és a cikória – az egészségügyi szempontokat figyelembe véve.

Ami a kávé ellen szól

barna k\u00e1v\u00e9szemek zs\u00e1kban

Fotó: Tina Guina / Unsplash


Az említett cikkben mindjárt az egyik első megkérdezett leszögezi, egyetlen helyes válasz nem létezik. „Ahogy az élelmiszereknél általában, úgy kávénál sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy jó vagy rossz. Mindenkinek a saját személyes tapasztalatai, szervezetének reakciói alapján kell eldöntenie, hogy a koffein belefér-e az életébe”- mondta Krista King dietetikus szakember. Aki a stresszes helyzetekre rosszabbul, erősebb tünetekkel reagál, annak a koffeinnel is óvatosan kell bánnia. A vegyület ugyanis ugyanúgy beindítja a kortizol hormon termelését, mint a stressz, ez pedig hosszútávon pajzsmirigy problémákat és a vércukorszint ingadozását vonhatja maga után.

Amiben mindkettő erős

Mindkettő gyulladáscsökkentő hatású és mindkettő fokozza az éhséget

– nyilatkozta az idézett cikkben Dr. Josh Axe, az Ancient Nutrition nevű táplálkiegészítőket forgalmazó cég alapítója. Ő is megerősítette, nagyon személyfüggő egyiknek és másiknak a hatása, de ha mégis általános tulajdonságokat kell megfogalmazni, azt lehet mondani, a „cikória emésztésserkentő, míg a kávé egy testi és agyi energiaital”. A cikória emésztésserkentő hatása annak köszönhető, hogy gazdag rostokban (különösen inulinban), emiatt egyébként hatékonyan segíti például a fogyást is – utóbbiban egyértelműen erősebb, mint a kávé. Az inulin emésztetlenül halad át a gyomron, emiatt minden tápanyagával együtt eljut a belekig, vagyis azt tartja karban.

Ami a cikória ellen szól

piros feh\u00e9r hossz\u00fak\u00e1s n\u00f6v\u00e9nyek \u00e9s egy k\u00e9s sz\u00fcrke asztalon

Vörös cikória

Fotó: micheile dot com / Unsplash


Ahogy a kávé, úgy a cikória sem való mindenkinek. Az inulinból minden eljut a belekbe, ez viszont az érzékenyebb embereknek (mindenek előtt az irritábilis bél szindrómában szenvedőknek) már túl sok lehet, náluk felfúvódást, hasmenést és hasgörcsöt is okozhat – figyelmeztet a már idézett King. Szakemberek nem javasolják továbbá terhes nőknek sem a cikóriát.

Összegzés

Mint a legtöbb élelmiszernél, itt is mindenkinek magának kell kikísérleteznie, mit és mennyit bír a szervezete, illetve hogy hajlandó-e bizonyos előnyökért lemondani a kávé semmihez nem fogható ízéről, illatáról.