Egy limonádé.

Nem akarsz magas koleszterint? Akkor mondj le kedvenc italodról!

A cukros italok rendszeres fogyasztása növeli a trigliceridek szintjét, és csökkenti az úgynevezett „jó” koleszterin szintjét – állapította meg egy tanulmány.


A cukros italok rendszeres fogyasztása növeli a trigliceridek szintjét, és csökkenti az úgynevezett „jó” koleszterin (HDL) szintjét – állapította meg egy tanulmány, aminek eredményeit a PsyBlog ismertette meg a minap.

A vizsgálatban részt vevő felnőtteknél – akik naponta egy cukros italt fogyasztottak – 98 százalékkal nagyobb eséllyel alakult ki túl alacsony HDL-érték és 53 százalékkal nagyobb eséllyel magas trigliceridszint.

A trigliceridek a vérben szállított zsírok, és e zsírok (lipidek) magas LDL („rossz" koleszterin) vagy alacsony HDL-koleszterin szint mellett felhalmozódhatnak az artériákban.

A tanulmányban 5900 amerikai felnőtt táplálkozási adatait elemezték, különös tekintettel az elfogyasztott cukrozott italok mennyiségére, és ezeket vetették össze a vérük koleszterin- és triglicerid-koncentrációjának változásával.

Az amerikai felnőttek fele szenved úgynevezett diszlipidémiában, ami a vérben lévő lipidek kóros szintjének orvosi megnevezése. A diszlipidémia érelmeszesedéshez vezethet, a lehetséges hosszú távú "szövődmények" közé tartozik a szívbetegség, a szívroham és az agyvérzés.

Dr. Nicola McKeown, a tanulmány társszerzője elmondta:

Az eredmények arra utalnak, hogy a hozzáadott cukrot tartalmazó italok, például az üdítők, a limonádé vagy a gyümölcspuncs, rendszeres fogyasztása növelhetik a diszlipidémia kockázatát az életkor előrehaladtával. A hozzáadott cukrot tartalmazó italok kerülése lehet az egyik táplálkozási stratégia, ami segíthet az egészségesebb koleszterin- és trigliceridszint fenntartásában.
dobozb\u00f3l \u00f6ntenek \u00fcd\u00edt\u0151t fekete h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Fotó: Qasim Malick / Unsplash


A kutatócsoport azt is megvizsgálta, egy diétás ital vagy egy 100 százalékos gyümölcslé jobb választás-e, mint a cukorral édesített italok, de nem találtak elegendő bizonyítékot arra, ezek az italok bármelyike csökkentené a diszlipidémia kialakulásának kockázatát.

Dr. McKeown így folytatta:

Jobb, ha szomjunkat vízzel oltjuk. A diétás üdítők hosszú távú fogyasztásának egészségre gyakorolt hatásáról szóló, még folyamatban lévő kutatások nem meggyőzőek, ezért bölcs dolog inkább azt mondani, hogy a diétás italok csak alkalmi élvezetek lehetnek. Ami a 100%-os gyümölcsleveket illeti, a legjobb, ha korlátozzuk a fogyasztásukat, és lehetőség szerint egész gyümölcsöket fogyasztunk, ahogyan azt a 2015-2020-as amerikaiaknak szóló étrendi irányelvek is ajánlják.