srác energiaitalt iszik a gép előtt
Fotó: Shutterstock

Az energiaitalok 5 eddig nem ismert egészségügyi hatása

Néha egyszerűen nincs elég óra egy napban ahhoz, hogy rendesen kipihend magad? Az alváshiányból energiahiány következik, ezért támaszkodnak sokan az olyan extra koffeinforrásokra, mint az energiaitalok.



Egy felnőtt "biztonságos" napi koffeinfogyasztása 400 milligramm. Az energiaitalok 50 milligrammtól 500 milligrammig terjedő koffeint tartalmaznak, ami elég nagy különbség egy csésze kávé 100 milligrammjához képest − írja a Eat This, Not That!

A koffein előnyei (jobb koncentráció, reakcióidő, memória) nem ellensúlyozzák mindazt a negatív hatást, amit ezek a cukros, felpörgető hatású italok az emésztőrendszerrel művelnek. Nézzük most meg közelebbről, pontosan mik ezek a hatások.

​1. Gyomorégés és reflux

f\u00e1j\u00f3 has\u00fa n\u0151

Fotó: Shutterstock


A koffein fokozza a gyomorban a savkiválasztást, ez súlyosbíthatja a gyomorégés vagy reflux tüneteit, de a fekélyek és a gyomorhurut kialakulásának kockázata is nő ezáltal. A hatások az enyhétől a súlyosig terjedhetnek: lehet az csak rossz szájíz, vagy kisebb hányinger, de felléphet fogszuvasodás és légzési nehézség is (zihálás, asztma). Az viszont egyelőre még nem bizonyított, hogy a koffein kiiktatása megszünteti a már kialakult refluxot.

2. Megváltozott székletürítési szokások

A koffeintől megnövekszik a gyomor összehúzódásának mértéke, sebessége. Mivel az étel ezen mozgás által továbbítódik, ezért ez a gyomor ürülését is felgyorsítja. Előfordulhat tehát, hogy röviddel a koffeinfogyasztás után máris ki kell menned a mosdóba. Egyeseknél a hasmenés vagy az irritábilis bélszindróma tüneteinek súlyosbodása is bekövetkezhet.

3. Emésztési és immunműködési zavarok

f\u00e1j\u00fa has\u00fa f\u00e9rfi

Fotó: Shutterstock


Az energiaitalok magas cukortartalma szerepet játszhat a bélflóra (a bélben élő, az emésztésben és az immunrendszer működésében szerepet játszó baktériumok) aktivitásának és változatosságának csökkenésében. A mesterséges aromák és édesítőszerek gátolják a bélben található jótékony baktériumok szaporodását.

​4. Gyomorpanaszok és súlygyarapodás

A legtöbb energiaitalt valódi cukorral vagy mesterséges édesítőszerekkel édesítik, és mesterséges aromákat is adnak hozzájuk, mindez együtt gyomor- és bélrendszeri panaszokat és súlygyarapodást okozhat.

​5. Puffadás

felf\u00faj\u00f3dott f\u00e9rfi hasa

Fotó: Shutterstock


Ha lapos hasat szeretnél, az energiaitalokat érdemes elkerülni. Számos kutatás kimutatta, hogy a szénsavas italok fokozzák a bélgázok termelődését és puffadást okoznak.