egy barna hajú női karakter, és nap
Fotó: Madua / Shutterstock

Életveszélyhez vezethet, ha nem veszed észre a hőguta 6 rejtett jelét

A hőkimerülés még nem jelent nagy gondot, ám ha nem figyelsz a jelekre, akkor könnyedén hőgutát kaphatsz, ami már életveszélyes is lehet.




A minap a nhs oldalán rábukkantunk egy érdekes cikkre, ami a hőguta előszobájának számító hőkimerülés (más szóval hőkimerültség) jeleit és az azokhoz kapcsolódó sürgős teendőket sorolja fel. Az extrém nyári hőségre való tekintettel gondoltuk, neked is érdemes tudnod a hőguta tüneteiről. Íme!

Olvasd el ezt is! Egészségi okokból eltiltották kedvencétől II. Erzsébet királynőt

gyerekek j\u00e1tszanak a tengerparton

Fotó: Limor Zellermayer / Unsplash


A tünetek gyakran ugyanazok a felnőtteknél és a gyermekeknél, bár a gyermekek sokkal fáradtabbak és álmosabbak lehetnek. Ha valakinél a hőkimerülés jelei mutatkoznak, akkor azonnal le kell őt hűteni.

A hőkimerülés jelei és a hőguta veszélyei

egy n\u0151 napozik narancss\u00e1rga bikiniben

Fotó: Arturo Rivera / Unsplash


A hőkimerülés következő jeleire kell odafigyelni:

  • fejfájás, szédülés és zavartság,
  • szomjúság és étvágytalanság,
  • túlzott izzadás és sápadt, nyirkos bőr,
  • görcsök a karokban, lábakban és a gyomorban,
  • gyors légzés vagy pulzus,
  • 38 fokos vagy magasabb testhőmérséklet.

Így kezeld a problémát

egy n\u0151 \u00fcl a sz\u00fcrke kanap\u00e9n

Fotó: antoniodiaz / Shutterstock


Ha hőkimerülésben szenvedsz, próbáld ki az alábbi tippeket:

  1. Keress egy hűvös helyet.
  2. Feküdj le és kissé emeld fel a lábadat.
  3. Igyál sok vizet.
  4. Hűtsd le a testedet.
  5. Legyen veled valaki, addig amíg nem érzed magad jobban.

A hőkimerülés kevésbé súlyos, mint a napszúrás (hőguta), utóbbi komoly akár életveszélyes állapothoz is vezethet. A hőguta ugyanis számos szövődményt okoz, attól függően, hogy mennyi ideig marad magas a testhőmérsékleted. Sőt, a napszúrás az agy vagy más létfontosságú szervek megduzzadásához is vezet, ami maradandó károsodást okoz.

Ha azonban a fenti lépéseket követed, akkor a hőkimerülés tüneteinek legkésőbb 30 percen belül enyhülniük kell és a közérzeted is javulni fog és nem kell tartanod a hőgutától.

Mindig figyelj oda másokra

egy s\u00e1rga p\u00f3l\u00f3s f\u00e9rfi \u00e9s kis gyerekek, mez\u0151 \u00e9s f\u00e1k

Fotó: Juliane Liebermann / Unsplash


Mindig tartsd szemmel a gyerekeket, az idősebbeket és a cukorbetegséggel vagy szívproblémákkal küzdő embereket, mert náluk nagyobb a kockázata a hőkimerülésnek vagy a hőguta kialakulásának.

Fontos a megelőzés

egy barna haj\u00fa n\u0151 vizet iszik

Fotó: engin akyurt / Unsplash


Fontos megemlíteni, hogy a hőkimerülés és a hőguta kockázata sokkal nagyobb meleg időben vagy edzés közben.

A hőkimerülés vagy a hőguta megelőzése érdekében ezeket a lépéseket kövesd:

  • Igyál sok folyadékot, különösen edzés közben.
  • Vegyél egy hideg fürdőt vagy zuhanyozz le.
  • Viselj világos színű, bő ruhát.
  • 11 és 15 óra között kerüld a napot.
  • Csökkentsd az alkoholbevitelt.
  • Kerüld az extrém testmozgást.
Ezek a szuper egyszerű tippek segítenek megakadályozni a kiszáradást, a hőkimerültséget és a hőgutát is.