barna kalapos lány barna pohárból iszik

Refluxosok is ihatnak kávét – csak 3 szabályt kell betartaniuk

Nem kell lemondaniuk a refluxosoknak sem kedvenc kávéjukról – állítja egy érintettsége miatt 5 éve a témát kutató nevadai fiatalember.


A nevadai David Graynél 3 orvosi vizsgálatokkal teli év után jöttek rá, hogy a panaszait a reflux okozza. Ő maga nem elégedett meg a diagnózissal, 5 éve kutatja a témát, figyeli magát, hogy minél komfortosabban tudja élni az életét betegségével együtt. Mindemellett sorstársain is igyekszik segíteni wipeoutreflux.com néven saját blogot vezet.

Olvasd el ezt is!

Laikusként is olyan tudásra tett szert az évek során, hogy coffeebrewguides.com felkérte, írjon nekik egy posztot arról, refluxban szenvedők ihatnak-e kávét, és ha igen, milyen szabályokat kell betartaniuk.

A kávézás után mindig komoly szúrást éreztem a mellkasomban, azt gondoltam, egy életre le kell mondanom a kedvenc italomról

– kezdi cikkét David. Mivel ezt nem akarta, ebben a témában is elkezdett kutakodni. Először a koffeinre gyanakodott, annál is inkább, mert kiderült számára, hogy a koffein elernyeszti az alsó nyelőcső záróizmát (angol elnevezése után LES – lower esophageal sphincter), ami így hajlamos nyitva maradni és a sav fel tud jönni a gyomorból.

A koffeinmentes kávé azonban mégsem hozta el David számára a megváltást, emiatt a tejekkel, kávébabokkal, tejhabosítókkal és különböző vizekkel folytatta a kísérletezést. Hosszas próbálgatások után az alábbi 5 pontban foglalta össze tapasztalatait.

1. A koffeinmentes kávé segít

k\u00e1v\u00e9babok egy zs\u00e1kban

Fotó: Tina Guina / Unsplash


Annak ellenére, hogy nála nem szüntette meg a refluxot, internetes fórumok alapján sokaknál valóban ez segít.

Mivel feltételezhetően több összetevős a probléma, ezért több mindent kell betartani – az egyik ilyen a koffeinmentes kávé használata.

Dave a Volcanica Decafból főz magának, ez egy speciális, alacsony savtartalmú fajta. Többféle van már ezekből a piacon, mindenkinek saját magának kell megtalálnia a megfelelőt.

2. Cold brew (hidegen főzött) kávé jobb a gyomornak

A hidegen főzés által 67%-kal csökken a kávé savtartalma – refluxosoknak ez a különbség életmentő! Ráadásul ma már gyakorlatilag minden kávétípus elkészíthető ezzel az eljárással, úgyhogy nem kell lemondanod a kedvencedről.

3. Alternatívák is léteznek

A kávépótlók is folyamatosan fejlődnek, egyre jobban közelítik az igazit, miközben tele vannak fontos tápanyagokkal és vitaminokkal. Egy próbát mindenképp megérdemelnek!

+1: A víz az úr!


Az ionizált, vagyis lúgos víznek magasabb a pH-ja, vagyis alacsonyabb a savtartalma (a semleges víz pH-ja maximum 8,5 körül alakul, a lúgos vizeké 9-nél kezdődik).