egy nő kávét iszik
Fotó: Roman Samborskyi / Shutterstock

Az 5 legnagyobb tévedés a kávé  egészségügyi hatásaival kapcsolatban

A kávé függőséget okoz és súlyosan károsítja a fogakat. Valószínűleg te is hallottál már ezekről a „vádakról". Itt az ideje azonban, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba és tisztázzuk, valójában milyen hatásai lehetnek a kávé fogyasztásnak.


Annak ellenére, hogy nagyon sokan kedvelik a kávét, elég sok téves információ kering az interneten a hatásairól - olvasható a coffeebrewguides.com cikkében, ahol nyomban össze is gyűjtötték a legközismertebbeket. Mi is kíváncsiak lettünk, hogy mik lehetnek ezek a tévhitek, íme!

Ez is érdekelhet: Egészséges-e a kávé? - egy új kutatás átírja eddigi tudásunk

1. A koffeinmentes kávé egészségesebb, mint a hagyományos kávé

egy n\u0151 k\u00e1v\u00e9t tart a kez\u00e9ben

Fotó: Juliana Malta / Unsplash


A hagyományos kávé íze gyakran erősebb, mint a koffeinmentes kávéé. A másik különbség, hogy a koffeinmentesnek nevezett kávéban mintegy 90 százalékkal kevesebb koffein található, mint a hagyományosban. A koffeinmentesítési folyamat miatt azonban a koffeinmentes kávé kevesebb jótékony hatású antioxidánst is tartalmaz. Bár a koffeinmentesség önmagában nem „egészségesebb”, bizonyos emberek számára megfelelőbb választás lehet. Ha neked például magas a pulzusszámod, vagy szorongással, álmatlansággal, nyugtalansággal küzdesz, akkor inkább kerüld kávét.

2. ​A kávé tönkreteszi a fogakat

egy n\u0151 poharat tart a kez\u00e9ben \u00e9s mosolyog

Fotó: Daiga Ellaby / Unsplash


A kávé főként a magas savtartalma miatt károsíthatja a fogakat, a savak ugyanis károsítják a fogzománcot, amitől a fogak „védtelenebbé" válnak, így nagyobb valószínűséggel színeződnek el. Ami viszont igazán tönkreteszi a fogaidat, az nem a kávé, hanem a fogak ápolásának hiánya. Ha minden nap fogat mosol és fogselymet használsz, akkor nincs okod az aggodalomra.

3. ​A kávé nem egészséges

egy cs\u00e9sze k\u00e1v\u00e9

Fotó: Jarek Ceborski / Unsplash


A kávé számos egészségügyi előnnyel rendelkezik! A rövid távú előnyei közé tartozik például a fokozott éberség és az összpontosítás. Ezenfelül az is bebizonyosodott a kávéról, hogy fejfájás és migrén esetén is segít. Az amerikai Harvard School of Public Health kutatása szerint továbbá napi három-öt csésze kávé elfogyasztása számos krónikus betegség, például a 2-es típusú cukorbetegség, a szívritmuszavarok, a stroke és az Alzheimer-kór kialakulásának kockázatát csökkenti. Ha ez még nem lenne elég, a kávéban olyan tápanyagok találhatók, mint például magnézium, kálium, B-vitamin valamint sok antioxidáns, amik mind segítenek egészségesen tartani a szervezetedet.

4. ​A kávé gátolja a növekedést

gyerekek \u00e1llnak egym\u00e1s mellett

Fotó: Ben Wicks / Unsplash


Talán még te is emlékszel az óvodai kávépótlós tejeskávéra és arra, hogy szüleid sokáig nem akarták, hogy belekóstolj az ő kávéjukba. Ennek oka az az általánosan elterjedt vélekedés, miszerint a fiataloknak nem szabad kávét inni, mert az gátolja a növekedésüket. Valójában ez is csak részben igaz. Sőt több tanulmány megállapította, hogy a koffein olyan gyulladásgátló elemeket tartalmaz, amik segíthetnek megelőzni a fogínybetegségeket és a csontvesztést. Vagyis a gyermekek koffeinbevitelére érdemes inkább odafigyelni. A 12 és 18 év közötti serdülőknél érdemes a napi koffeinbevitelt 100 milligrammra korlátozni és csak a 12 év alatti gyermekeknek nem ajánlott egyáltalán a kávé fogyasztása.

5. ​A kávé erős függőséget okoz

egy f\u00e9rfi k\u00e1v\u00e9t iszik

Fotó: John Fornander / Unsplash


Az American Journal of Medicine kutatása szerint a kávé rendszeres fogyasztása valóban egyfajta folyamatos vágy kialakulását eredményezi a koffeinnel szemben, de csak enyhe „elvonási" tüneteket, például fejfájást okoz, ha valaki abbahagyja a fogyasztását. A National Institute on Drug Abuse szerint bár a koffein kis mértékben növeli a dopaminszintet, nem okoz olyan nagy hullámzást, ami valódi függőség kialakulásához vezetne. Fontos viszont megjegyezni, hogy mint minden elfogyasztott étel vagy ital esetében, itt is ügyelnünk kell a mértékletességre.