egy csésze kávé

4 tévhit a kávéról, amiről mindannyian azt hittük, igazak

Berobbantja a reggelt, jót tesz a vérkeringésnek és még zsírégető hatása is van – a kávé sokunk kedvence, talán ezért sem meglepő, hogy már évszázadok óta képezi mindennapjaink részét. Mégis vannak olyan mítoszok és tévhitek, melyeknek még ma is bedőlünk szinte mindannyian. Ezekből válogattunk össze négyet.


1. Hiába hívjuk annak, a kávé valójában nem bab

A kávé valójában mag, egészen pontosan egy különleges bogyófajta endospermiuma (a virágos növények magjában található, a csírát tápláló szövet – a szerk.). Kezdetben egy vékony falú, piros gyümölcs öleli körül, amit úgy hámoznak le róla.

A mag ekkor még ezüstös-zöldes színű, tipikus barna színét a pörkölést követően veszi fel.

2. Semmi köze Európához

Hiába olyan híres az olasz kávé, az országhoz – és valójában az egész európai kontinenshez – nincs semmi köze. A kávébab Közép- és Dél-Amerikában, Kelet- és Nyugat-Afrikában, az Arab-félszigeten, Ázsiában és Hawaii-on terem. És akkor álljon itt egy kávéfogyasztáshoz fontos tipp: Európán belül a legjobb kávét mindig azokon a helyeken fogod kapni, ahol a helyszínen végzik a pörkölést. Ez azért van, mert a legjobb ízű kávét mindig röviddel a fogyasztás előtt pörkölik.

3. Csak azért, mert sötét a pörkölése, még nem tartalmaz több koffeint

Gyakran halljuk, hogy a sötétebb kávé erősebb, vagyis több koffeint tartalmaz, pedig ez nem igaz. A kávé színe a különböző fokozatú pörköléstől függ, koffeintartalma pedig pont ellentétes irányba változik, mint ahogy azt elsőre gondolnánk.

A "szőke" pörkölésű kávébabok a legvilágosabb pörkölésűek közé tartoznak, és mivel nem töltenek annyi időt a pörkölőben, több ép koffeinvegyületet tartalmaznak, mint a közepesen vagy sötéten pörkölt kávébabok. A hő felgyorsítja a kémiai kölcsönhatásokat, ami azt jelenti, hogy a koffeinvegyületeket is lebontja.

Így logikus, hogy minél tovább pörkölik a kávébabot, annál kevesebb koffeint tartalmaz.

4. A koffeinmentes kávé is jó

A koffeinmentes kávét gyakran illetjük olyan jelzőkkel, mint „gyengébb íz” és „alacsonyabb minőség”. Pedig mindkettő megállapítás téves.

A koffeinmentesítés többféleképpen is történhet, de az egyik legnépszerűbb módszer egyértelműen a svájci vizes eljárás: ezzel az technológiával a pörköletlen zöld kávébabokat úgy mossák meg, hogy a koffeintartalom nagy részét még a pörkölés előtt kivonják. A pörkölés tovább csökkenti a koffeintartalmat.
A koffein ilyen kíméletesebb módon történő kivonása megőrzi a kávébab aromáit – a kávé minősége tehát abszolút nem romlik. Egyébként rengeteg oka lehet, hogy koffeinmentes kávét igyunk. Érzékenyek lehetünk a koffeinre, vagy egyszerűen csak élvezni szeretnénk az eszpresszó ízét egy étkezés után anélkül, hogy egész éjjel az ágyban forgolódnánk elalvás nélkül.