egy nő vizet iszik

Meglepő tünetekre derült fény

A kiszáradás 6 szokatlan jele, amiről érdemes tudnod

Te tudod, hogy napi hány liter vízet kell egy felnőtt embernek meginnia? És azt tudod, hogy milyen durva következményei lehetnek a kiszáradásnak? Mutatjuk!


Kiszáradáskor nem csak vizet veszítesz, hanem sót és a káliumot is, márpedig ezek nélkülözhetetlenek a tested működőképességéhez. Éppen ezért érdemes odafigyelned, hogy mennyi folyadékot viszel be a szervezetedbe.

Az extrém kiszáradt állapot – a WHO (Egészségügyi Világszervezet) meghatározása szerint – azt jelenti, ha valaki a testtömegének több mint 10 százalékát folyadékban elveszíti. Ez az állapot végzetes szövődményekhez vezethet, így sürgősségi ellátást igényel. Erre azonban szerencsére ritkán kerül sor. Ha elveszíted a testtömeged 3-4 százalékát, azt meg sem érzed, 5-6 százaléknál viszont már jelentkeznek az enyhe kiszáradás alábbi tünetei.

1. ​Rossz lehelet

egy r\u00fazsos n\u0151i sz\u00e1j feh\u00e9r h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Ha sok vizet iszol, akkor nincs rossz lehelet

Fotó: Kelsey Curtis / Unsplash


A nyál antibakteriális hatású, ám a kiszáradás megakadályozhatja, hogy a szervezet elegendő nyálat termeljen. Ha pedig nem termel elegendő nyálat, akkor a baktériumok elszaporodhatnak a szájban, ennek egyik mellékhatása a rossz lehelet.

2. A száraz vagy kipirosodott bőr

szem \u00e9s szem\u00f6ld\u00f6k

Ha szép arcbőrre vágysz, akkor sok vizet kell innod

Fotó: Linh Ha / Unsplash


A dehidratáltság szakaszaiban nagyon kiszáradhat a bőr, sőt ki is pirulhat. Igyál sokat és légy türelmes, mert némi időbe telik, míg bőröd visszanyeri a normális, egészséges megjelenését.

3. ​Izomgörcsök

egy n\u0151 fogja a h\u00e1t\u00e1t

Gyakori izomgörcs? Akkor nem iszol eleget!

Fotó: Dylan Sauerwein / Unsplash


Ha a szervezet sok folyadékot veszít, akkor nem tudja megfelelően lehűteni magát, ami úgynevezett hőbetegséghez vezethet. Az egyik tünet, amire figyelni kell, az izomgörcs, ez főleg edzés közben fordulhat elő, különösen meleg időben. De még hűvös időben is lehetséges a kiszáradás, ha nem iszol elegendő folyadékot edzés közben.

4. ​Láz és hidegrázás

l\u00e1zm\u00e9r\u0151t tart a kez\u00e9ben

Ha magas lázad van, akkor mindenképpen fordulj orvoshoz

Fotó: Winel Sutanto / Unsplash


A hőségbetegség egyéb tünetei közé tartozik a láz és a hidegrázás. Minél magasabb a láz, annál súlyosabb valószínűleg a dehidratáció. Ezen a ponton fontos, hogy azonnal hűtsd le magadat, és fordulj orvoshoz.

5. ​Étvágy

egy feh\u00e1r t\u00e1ny\u00e9r, villa \u00e9s k\u00e9s

Ha édességre vágysz, lehet csak szomjas vagy

Fotó: Thought Catalog / Unsplash


Az édességek iránti vágy nagyon gyakori a dehidratáltságnál, elegendő víz nélkül ugyanis a szervezet nehezen tudja lebontani a glikogént, hogy glükózt szabadítson fel a véráramba, amit aztán a tested üzemanyagként használhatna.

6. ​Fejfájás

egy n\u0151 fogja a fej\u00e9t

Igyál sok vizet és búcsút inthetsz a fejfásájnak

Fotó: Anh Nguyen / Unsplash


Akár már az enyhe kiszáradás is migrénes fejfájást válthat ki. A kiszáradáson kívül számos más tényező is okozhat fejfájást, ám egy teljes pohár víz azonnali elfogyasztása és további folyadékpótlás a nap folyamán egyszerű módja annak, hogy enyhítsed a fájdalmat, ha valójában a dehidratáltság a felelős.

Hogyan maradj hidratált? 

egy n\u0151 palackb\u00f3l iszik

Fotó: Bindle Bottle / Unsplash


Szakemberek szerint a nőknek napi 2,7 litert, a férfiaknak pedig 3,7 liter vizet kell fogyasztaniuk. Ezt úgy a legegyszerűbb elérni, ha mindig magadnál tartod a vizespalackodat, mert arról eszedbe jut, hogy innod kéne. Ha nem szereted a sima vizet, akkor is van megoldás. Tegyél hozzá egy csepp gyümölcslevet vagy fagyasztott gyümölcsöt és máris finomabb lesz. Ha pedig rágcsálni támad kedved, akkor egyél inkább gyümölcsöket, joghurtot és zöldségeket. A feledékeny ivóknak ajánlott egy telefonos applikáció letöltése, ami mindig emlékeztet arra, mikor kell innod.