egy kávéscsésze felülnézetből, hab egy órát ábrázol
Fotó: bluehand / Shutterstock

Kiderült, a koffeinnél nem a mennyiség számít, hanem az elfogyasztás időpontja

A kávé szerelmesei szerint a nap bármely szakaszában ugyanolyan hatással bír egy csésze forró kávé. Ez azonban nem igaz, a szakértők szerint ugyanis csak egy bizonyos időpontban igazán hatásos a koffein.


Egyáltalán nem mindegy, mikor fogyasztod el a napi kávédat - derül ki a marthastewart oldalon megjelent cikkből, ami pontosan el is magyarázza az igazságot a koffeinnel kapcsolatban. Íme!

Ez is érdekelhet: Te hallottál már a kávé kellemetlen mellékhatásáról?

egy \u00f3ra \u00e9s egy b\u00f6gre egym\u00e1s mellett

Fotó: Sanah Suvarna / Unsplash


Ha nem túl gyakran iszol kávét, akkor a csésze forró ital elfogyasztása után - legyen az reggel vagy délután - éberebbnek és koncentráltabbnak kell érezned magad a következő 1-6 órában. Hozhatsz egyfajta "stratégiai" döntést is arról, mikor fogyasztod el a kávét, attól függően, mikor kell a legéberebbnek érezned magad a nap folyamán.

egy f\u00e9rfi el\u0151ad\u00e1st tart

Fotó: Austin Distel / Unsplash


Korábban az volt a tudományos nézet, hogy a reggel a legmegfelelőbb alkalom a csésze kávéra, az hosszú időre feltölt. Újabb kutatások szerint viszont az a legjobb, ha 30 perccel azelőtt iszol egy csésze feketét, mielőtt valami fontos feladatba kezdenél (például vizsga, prezentáció).

egy n\u0151 fogja a fej\u00e9t

Fotó: Anh Nguyen / Unsplash


A koffein hatásaira érzékenyebb embereknek egyébként ajánlott a kávéfogyasztást korlátozni, hogy megelőzzék az alvászavarokat, a szorongást, a szapora szívverést és a túl sok koffeinfogyasztásból adódó egyéb tüneteket.

egy ember \u00f3r\u00e1t tart a kez\u00e9ben

Fotó: Jaelynn Castillo / Unsplash


A legpraktikusabb, ha leteszteled, hogy a koffein mikor a leghatásosabb számodra. De persze mindig vedd figyelembe, hogy a kávéfogyasztás milyen negatív hatással van rád.

egy f\u00e9rfi k\u00e1v\u00e9t iszik

Fotó: Andrew Neel / Unsplash


A tudományos kutatások szerint a kortizol (anti-stressz hormon) szintje reggel 8 és 9 óra között, déli 12 és 13 óra között, valamint délután fél 6 és fél 7 óra között éri el a csúcsot. A kávét ezen időszakokon kívül ajánlott elfogyasztani, tehát például délelőtt fél 10 és fél 12 között. A szakértők egyetértenek abban, hogy délelőtt vagy kora délután a legjobb a kávét meginni, mivel ekkor a legalacsonyabb a kortizolszint. A koffein ugyanis nem lesz olyan hatásos, ha a kortizolszint magas.