Nemzetközi szakértők: „Ezt a meccset hazai pályán kell megnyerni”
Csaknem 100 nemzetközi borszakértő, véleményvezér, beszerző, Master of Wine, szakújságíró látogatta meg a magyar borvidékeket márciusban a Hungarian Wine Summit program keretében.
Az Agrármarketing Centrum (AMC) idén először rendezte meg a hazai borok népszerűsítését célzó rendezvényét Hungarian Wine Summit néven, amely Magyarország legnagyobb élelmiszeripari kiállításával, a SIRHA Budapesttel együtt kapott helyet a Hungexpo területén. Ugyanitt és ugyanekkor hat év után ismét Budapest volt a házigazdája a Bocuse d’Or európai válogatójának. Hatalmas eredménynek mondhatjuk, hogy a világhírű szakácsversenyt kísérő rendezvényeken, záróeseményen, fogadásokon idén először nem francia, hanem magyar borokat szolgáltak fel a nemzetközi bíráknak, szervezőknek és a meghívottaknak.
A Hungarian Wine Summit tágabb programja egy beutaztatáson alapuló ötnapos esemény volt, amely céljául tűzte ki, hogy megismertesse a nemzetközi szakértőkkel a magyar borokat, a borvidékeket, illetve a magyar borok sokszínűségét, valamint segítse a borászatokat üzleti kapcsolati hálójuk bővítésében, hozzájárulva az exportvolumen növeléséhez.
A csaknem 100 nemzetközi borszakértő 2022. március 20-tól szakmai kóstolókon, borvacsorákon, a borrégiókat bemutató kétnapos, vezetett túrákon vettek részt. A szakmai kirándulások alkalmával a vendégek megismerkedhettek az egyes hazai borrégiók szereplőivel, a borászok pedig egyeztethettek a nemzetközi fogyasztói igényekről. A résztvevőket – akik közül a legtöbben most először jártak Magyarországon – lenyűgözték a borvidékek szépségei és a magyar borok változatossága.
A hazai és nemzetközi szakmai közönség a programhoz a SIRHA Budapesten csatlakozhatott 2022. március 22-24. között. A szakkiállításon kilencven hazai borásznak biztosítottak bemutatkozási lehetőséget sétálókóstoló keretében. A borászatok itt színvonalas standokon kóstoltatták a borokat a szakmai érdeklődőknek. Az Agrárminisztérium (AM) és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) szakmai együttműködésével megvalósuló rendezvényen tokaji bor- és pezsgőbárral, valamint a magyar borexport számára fontos szőlőfajtákat és borstílusokat bemutató mesterkurzusokkal készültek a szervezők. A mesterkurzusokat neves hazai és külföldi szakemberek vezették.
Ondré Péter, az AMC ügyvezetője elmondta: méltán lehetünk büszkék a magyar borágazatra és arra a fejlődésre, amelyen az utóbbi években az keresztül ment. „Hiszek abban, hogy a magyar bor sokkal több egy exportcikknél, ugyanis emberi sorsok, történetek állnak egy-egy palack bor mellett, vagyis a helyi hagyományokból táplálkozva a gazdák történeteivel együtt születik. A bort meg kell ízlelni, illatolni, sőt nézni is. Szerintem igazán sikeresek a nagyvilág előtt akkor lehetünk, ha hazai környezetben, a magyar gasztronómiára, hagyományokra, borvidékeink szépségére támaszkodva mutatkozunk be” – vallja az ügyvezető.
Közel 20 országból, de főleg Európából érkezett a száz nemzetközi meghívott. Ha a szakértők összetételét nézzük, Lengyelország, az Egyesült Királyság, Németország kiemelten képviseltette magát, de kínai, amerikai, indiai borszakmai kollégák is részt vettek az eseményeken. Bár már korábban is voltak beutaztatáson alapuló rendezvények, egyszerre ennyi borszakértő még nem volt jelen Magyarországon.
Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke, aki a rendezvényen bortermelőként is részt vett, kiemelte: a Hungarian Wine Summit azért is mérföldkő, mert az első ilyen típusú rendezvény hazánkban, és reméli, ezzel hagyományt teremtenek. Ugyanakkor visszajelzés és mérce is, mert a magyar borászok számára már csak egy minőség van: a nemzetközi minőség. Ennek kell megfelelniük a hatalmas nemzetközi versenyben. A hazai borágazat a mennyiséget tekintve a világ bortermelésének mindössze egy százalékát adja; az üzleti sikerhez ezért a magas hozzáadott értékű, prémium minőségű borok piacán kellene szerepelnünk.
Illés Tamás, a Pannonhalmi Főapátság marketing és kereskedelmi vezetője szerint a járvány az állandó megszorításokkal ellehetetlenítette egy megfelelően működő szakmai bortársadalom létrejöttét. „Mivel a boros szakmai és üzleti kapcsolatokat erősen befolyásolják az egyéni vagy közös kóstolási élmények, ezek hiányát a számokban is érezzük. A virtuális találkozók és online kóstolók után minden észszerű alkalmat meg kell ragadnunk, hogy a valódi élményt ismét a középpontba helyezzük. Hazánkban a bortermelést és a borturizmust úgy lehet a legjobban megismerni, ha ellátogatunk a borok tényleges születési helyszíneire, a termőhelyekre, a pincészetekhez. Egy külföldi szakértő számára értékes tudást adnak az ilyen tapasztalatok, mi pedig a hazai bor nemzetközi pozíciójáról kapunk naprakész információt” – vélekedik Illés Tamás.
Hazánk nem a mennyiségi borkészítéssel, hanem egyedi boraival írhatja be magát a világ legjobbjai közé. Az utóbbi évtizedek fejlesztései is ebbe az irányba mutatnak. A sikerhez sok kis lépésre van még szüksége a magyar borászoknak — ez a mostani rendezvény azonban ezen az úton igazán nagy lépésnek számít. A magyar borok a technológiának és a terroirnak köszönhetően a nemzetközi fajtákból készítve is megállják a helyüket, de igazán sikeresek és egyediek hosszú távon a hagyományos magyar fajtákkal és a termőhelyi sokszínűséggel lehetünk.
„Azzal, hogy nemzetközi, nagy elismertségnek örvendő szakmai résztvevőknek itthon mutatjuk meg a magyar borszakma legjobbjait, hazai pályán tudjuk megnyerni a magyar bor kiváló nemzetközi hírnevéért vívott mérkőzést” – összegezte a programsorozat célját Ondré Péter.
Szerző: Gögh Csilla (támogatott tartalom)
Címlapfotó: Agrármarketing Centrum / Gögh Csilla