szines folyadékok átlátszó befőttes üvegekben
Photo by Jugoslocos on Unsplash

A magyarok 350 éve isszák, most az egész világot meghódítja ez a csodaital

Legális dopping, sérülés ellen védő csodaszer – ilyen és ehhez hasonló megállapításokkal találkozni a világ új kedvence kapcsán.


A vegetariantimes.com-on jelent meg a minap egy cikk, ami azt taglalta, a meggy lehet az új csodaszer a sportolók számára. A cikk szerzője sokáig szkeptikus volt ezzel az állítással kapcsolatban, mivel elmondása szerint az általa olvasott tanulmányok legtöbbje mögött valamilyen, a meggytermelőket tömörítő szervezet állt. Ezúttal egy tavalyi, az International Journal of Sport Nutrition & Exercise Metabolism nevű szaklapban megjelent értekezést vett górcső alá. Az amerikai St. Mary Egyetem szakemberei 14 tanulmány átnézése után arra jutottak, valóban van némi hatása a teljesítményre a meggynek, pontosabban a koncentráltabb meggylének.

Olvasd el ezt is!

Mondhatni, a világ alapos lemaradásban van Magyarországhoz képest, már ami a meggylé most felívelő karrierjét illeti. Európában már a Római birodalom idején, vagyis 2 ezer éve termesztettek meggyet, ám a birodalom bukása után ez a kultúra hanyatlásnak indult, helyét azonban átvette a vadmeggy. Utóbbi olyannyira népszerű volt Magyarországon, hogy nemcsak ették, de feldolgozva is fogyasztották. Evlija Cselebi, a híres török utazó 1660 és 1664 között bejárta Erdélyt és Magyarország nagy részét, élményeit két kötetre való útleírásban örökítette meg. Ebben írt többek között a magyarok körében előszeretettel fogyasztott meggylé áldásos hatásairól, vagyis 350 éve eleink már biztosan itták a meggylevet és ismerték annak jótékony hatását.

h\u00e1rom szem meggy l\u00f3g a f\u00e1n

Fotó: Abigail Miller / Unsplash

A hasznosság mibenlétét a török utazó nem részletezte, a St. Mary Egyetem bevezetőben említett tanulmányában viszont arra jutottak, a meggylé enyhíti az izomfájdalmakat, gyorsítja az izomsérülések gyógyulását, mindemellett pedig gyulladásgátlóként is funkcionál. A vegetariantimes.com szerzője szerint ezzel a kutatással is az a baj, hogy a 14 vizsgált tanulmányból igazából egy mutat kiugróan jó eredményt, ha azt kiveszi az ember a sorból, akkor már megint az marad, hogy szinte észrevehetetlen a meggylé izomerősítő hatása.

Itt azonban még nem ért véget a történet, mert az újságíró a Scandinavian Journal of MEdicine & Science című szaklapból is idéz egy tanulmányt, amit a New York-i Nicholas Institute of Sports Medicine and Athletic Trauma nevű intézet közölt. Az amerikaiak arra jutottak, napi 100 szemnek megfelelő lé, gél vagy bármi inkább megelőző hatású, semmint a regenerálódást gyorsító. A meggy tehát az izomsérülések elkerülésében segíthet, ha viszont már elszenvedted, akkor csak eső után köpönyeg.

Az edzések közben összeszedhető sérülések elleni védőszer az antocián nevű gyulladáscsökkentő antioxidáns, aminek a meggy (és a többi piros és kék gyümölcs) a színét köszönheti.

Összegzés

piros meggyek egy t\u00e1ny\u00e9rban

Fotó: Brooke Lark / Unsplash

Ne próbáld az izomsérüléseidet a meggynek semelyik formájával kezelni, mert csalódni fogsz, és elhúzódó felépüléssel számolhatsz. Ha viszont rendszeresen fogyasztod a gyümölcsöt sérüléstől függetlenül, abban joggal reménykedhetsz, hogy nagyobb eséllyel elkerülnek a bajok