laptop, bor, újság fehér terítőn

Online borvásárlás: lehetőségek és buktatók

Az online borvásárlásnak számos előnye van, a lehetőségek kiaknázásához azonban oda kell figyelni.




A Weinwonne.de Németország egyik legnagyobb online borboltja, árösszehasonlító oldala és boros magazinja. Kínálatukban mintegy 3500 különböző tétel található meg Németországból és a világ más tájairól. A minap cikket jelentettek meg az online borvásárlásban rejlő lehetőségekről, de őszintén írtak a buktatókról is. A német és a magyar piac között természetesen bőven akadnak különbségek, de írásuk sok eleme megfeleltethető a magyar viszonyokra is. Így azokkal érdemes tisztában lennie annak, aki itthon online vásárlásra készül.

Olvasd el ezt is! Egy tenyérnyi papír hatalma

Ki árul online bort?

boros\u00fcvegek polcokon

Fotó: Benjamin DeYoung / Unsplash


Általánosságban elmondható, háromféle borkereskedő jelenik meg az online térben: maga a borászat, fizikai bolttal is rendelkező kereskedő, kizárólag online árusító bolt. Utóbbi kettőnél szinte mindig nagyobb választékból lehet válogatni, mint a csak rendszerint csak saját portékáit árusító pincészeteknél, a fizikai bolttal (is) rendelkező árusok ennek fenntartási költségei miatt általában drágábbak, mint a csak online térben kereskedők. Kivételek persze mindig akadnak.

Árulkodó jelek a weboldalon

A fizikai jelenlétnek persze megvannak a maga előnyei. Az ember elmehet, megkóstolhatja a bort, mielőtt megvenné, jó eséllyel releváns felvilágosítást is kap az adott tételről és a borászról. A 100% online boltoknál általában egy a bor mellé kapcsolt leírás alapján kell döntést hozni. Tájékoztató és tájékoztató között azonban nagy különbségek vannak, és ez máris sokat elmond egy adott online bolt hozzáállásáról, szakértelméről. Az árulkodó jelek:

  • mennyire igényes és felhasználóbarát a weboldal,
  • a képeken mennyire látszik jól az adott palack, ill. az azon feltüntetett információk,
  • mindegyik árusított borhoz tartozik-e kóstolási jegyzet, leírás,
  • a kereskedő a származási helyről (borvidék, település, dűlő) is csatol-e pár mondatot a borhoz,
  • vannak-e általános oktatási, kóstolási segédletek a bolt oldalán, vagy csak a borok eladására koncentrál.

Általános tanácsok online borvásárláshoz

fekete palack feh\u00e9r c\u00edmk\u00e9vel

Fotó: Cody Chan / Unsplash


A plecsni nem minden. Évente ezres nagyságrendben zajlanak borversenyek szerte világban. Ha egy pincészet elég kitartó, előbb-utóbb talál olyan versenyt, ahol bora díjat nyer. Az érmeket ráadásul emberek osztják, az ő szempontjaik nem feltétlenül esnek egybe a fogyasztók ízlésével.

A minőséget meg kell fizetni. Egyenes arányosság nincs, de összefüggés (közelítés) van ár és minőség között. A tokaji aszú például a világ legdrágább eljárásával készülő bor, kezdjünk gyanakodni, ha valahol 1-2 ezer forintért árulják. Akciók, különleges ajánlatok, törzsvásárlói kedvezmények persze mindenhol léteznek, ha ilyennel találkozunk, akkor azért ne vessük el egyből a vásárlás lehetőségét. Az viszont megint gyanúra ad okot, ha az online bolt féláron, vagy még olcsóbban tart készletkisöprést: könnyen lehet, hogy az adott tétel már túl van a csúcson, ezért szeretnének megszabadulni tőle. (Mindig segít, ha több oldal árait hasonlítjuk össze, hogy lássuk, mennyi lenne az eredeti ár.)

A borleírásokat is fenntartásokkal kezeljük! Ha dicshimnuszokat zeng a kereskedő egy adott tételről, az megint csak gyanúra adhat okot. Ha egy proseccót egy champagne-hoz, egy sima édes bort egy tokaji aszúhoz hasonlítanak, akkor legyünk óvatosak. Olvassunk el fórumokat, fogyasztói értékeléseket is.

A változatosság gyönyörködtet. Vigyázzunk az akciós 6-os kartonokkal, a mennyiségi kedvezményekkel. Mi van, ha a bor nem ízlik? Ott állunk majd egy egész kartonnal. Inkább kóstoljunk többől kevesebbet, ha már megvan a biztos befutónk, akkor növeljük a rendelési mennyiséget.