egy nő iszik lila kulacsból

Nem is hinnéd, hogy milyen sok ital egészségtelen

7 ital, amiről soha nem gondolnád, hogy árthat a szívednek

Olyan italról is kiderült, hogy árthat a szívnek, amiről eddig azt hittük, hogy az egyik legegészségesebb.



Korábban már írtunk arról, hogy milyen élelmiszerek ártanak a szívednek, azonban nem lenne teljes a lista, ha nem beszélnénk a káros italokról.

1. Sportital

egy n\u0151 \u00fcdit\u0151t iszik

Figyelj oda, hogy milyen italokat fogyasztasz

Fotó: Eagle Media Pro / Unsplash


A sportitalok legfeljebb 34 gramm cukrot tartalmazhatnak, ami hozzávetőleg nyolc és fél teáskanálnak felel meg.

Ehhez képest a napi javasolt cukorbevitel nőknek hat teáskanálnál, férfiaknak pedig kilenc. A túl sok hozzáadott cukor fogyasztása növeli a szívbetegségek kialakulásának esélyét. Sőt, a cukorban dús étrend növelheti a szívbetegség miatti halálozás kockázatát még akkor is, ha nem vagy túlsúlyos.

​2. Kávé

frappucino poh\u00e1rban

A kávéital is tiltott gyümölcs

Fotó: Mariana Ibanez / Unsplash


Nem is hinnéd, de egy teljes napi cukoradagod rejtőzik a képen látható nagy pohár kávéban.

Egy ízletes frappuccino több szénhidrátot tartalmaz, mint négy és fél szelet kenyér, viszont rost és tápérték nélkül. Sőt, sima tejjel keverve ezek az italok tovább növelhetik a napi telített zsírbevitelt is. A magas cukor- és zsírbevitel pedig tudvalevőleg nem tesz jót a szívnek. Ha teheted, inkább igyál alacsony cukortartalmú kávéitalokat.

3. ​Green juice gyümölcs- és zöldséglémix

green juice asztalon

A rejtett cukrok lesben állnak

Fotó: Alex Lvrs / Unsplash


Mivel a green juice-ok zöldségek és gyümölcsök keverékei, azt gondolhatnánk, hogy egyértelműen egészségesek, azonban még ezek az italok is tele vannak kalóriával, illetve cukorral.

Figyelj oda a mennyiségre, mert a bennük lévő cukor magasabb vérnyomáshoz, súlygyarapodáshoz és cukorbetegséghez vezet, ezek mind növelik a szívroham és a stroke kockázatát.

​4. Tea

tea feh\u00e9r h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt feh\u00e9r cs\u00e9sze

A koffein és a szív nincsenek jó barátságban

Fotó: CHI CHEN / Unsplash


Több kutatás is vizsgálta már a koffein és a szívbetegségek közötti összefüggést, ezek részben arra jutottak, a koffein hatással van a szívben dolgozó enzimekre, amik serkentik a szív összehúzódásainak intenzitását, vagyis erősebben "megdolgoztatják" a szívet.

Azonban egy új tanulmány szerint a heti háromszori vagy többszöri teaivás inkább jó hatással van a szívre és az érrendszerre . A szakértők szerint a teát rendszeresen fogyasztóknál tapasztalt pozitív eredmények a polifenoloknak – a fekete és zöld teában egyaránt megtalálható szerves vegyi anyagoknak – köszönhetők. A polifenolok ugyanis segítik a vérerek működését.

Ez is érdekelhet: Nem kell kémikusnak lenned ahhoz, hogy ezt a teát rózsaszínre változtasd

​5. Gyümölcslé

gy\u00fcm\u00f6lcsl\u00e9

Nem is olyan egészségesek?

Fotó: Greg Rosenke / Unsplash


A gyümölcslevek egészségesek, igaz? Hiszen egy pohár gyümölcslével számos vitaminhoz és ásványi anyaghoz jutsz hozzá gyorsan, egyszerűen. Sajnos ez nem így van, leginkább ugyanis csak nagy mennyiségű cukrot viszel be a szervezetedbe. A gyümölcslevek rosttartalma alacsony, ellenben sok kalóriát és cukrot tartalmaznak.

Az ilyen cukros italok egyaránt növelik a szívroham kockázatát a férfiaknál és a nőknél.

​6. Milkshake

milkshake fekete h\u00e1tt\u00e9r el\u0151tt

Inkább hagyd ki, ha lehet

Fotó: Clarissa Carbungco / Unsplash


Ezeknek a habos italoknak két összetevője van, ami miatt szívbetegségek alakulhatnak ki: a cukor és a telített zsír.

Érdemes megfontolnod, hogy a következő alkalommal, amikor étteremben jársz, turmixot rendelj-e.

​7. Sör

emberek s\u00f6rrel koccintanak

Mértékkel fogyaszthatod

Fotó: Fred Moon / Unsplash


Ha magas vérnyomásban szenvedsz, akkor az alkoholfogyasztás növelheti a szívbetegségek kialakulásának esélyét. Ezenkívül a sok ivással nagy mennyiségű kalóriát viszel be a szervezetedbe, ami súlygyarapodáshoz vezethet, ez pedig szintén összefügg a szívbetegségek és a magas vérnyomás kialakulásával.

Mindazonáltal egy 2018-as kutatás szerint a sör mérsékelt fogyasztása nem jár ilyen kockázatokkal és nem is növeli a testsúlyt. Sőt, a mérsékelt sörfogyasztás fokozza a koleszterin "kimosódását", ami megakadályozhatja a lipidek lerakódását az érfalon.

Ezt már olvastad? Minden, amit tudni kell a legismertebb sörtípusokról