nem ivóvíz tábla
Fotó: freesvg.org

Tudósok szerint nem a sima víz a legjobb szomjoltó! Elmondjuk, mit ajánlanak helyette!

A nyári melegben mindenkinek jól jön ez az új felfedezés.


Kezdetektől fogva az ivódik az emberbe, hogy szomjat oltani igazán csak sima vízzel lehet. Ezt erősíti az a tudományos tény is, hogy a vízen kívül csak nagyon kevés dolog számít bele a napi folyadékbevitelbe, a kóla és az alkohol például nem tartozik ezek közé.

A philadelphiai egyetem Monell Chemical Senses Center névre hallgató részlegének kutatása némileg árnyalja a képet, ők ugyanis arra jutottak, nem a tiszta csapvíz a legjobb szomjoltó. A fastcompany.com cikkében bemutatott kísérletük során a 100 résztvevőt előbb egy éjszakán (egészen pontosan 12 órán) át étlen-szomjan tartották, majd reggelit adtak nekik, aminek része volt egy 4 deciliteres, előttük ismeretlen összetételű üdítő. Ezután kaphattak vizet, amennyit csak akartak. A kutatók azt mérték, mennyi vizet fogyasztanak a tortúra végén a kísérleti alanyok.

v\u00edz \u00e1tl\u00e1tsz\u00f3 poh\u00e1rban

Fotó: Tina Vanhove / Unsplash

A csavar ott volt a történetben, hogy az emberek több különböző üdítőből kaptak 4 decilitert a víz előtt. Volt a pohárban szénsavas és szénsavmentes, savas és édes, melegebb és hidegebb ital is. Az eredmények azt mutatták, a legkevesebb vizet akkor itták a résztvevők, ha előtte „ismeretlen üdítőként” szoba hőmérsékletű buborékos vizet kaptak. Jóval több vizet ittak még akkor is, amikor előtte sima hideg csapvizet kaptak.

Az intézet munkatársainak feltételezése szerint azért a buborékos víz, vagyis a szóda a legjobb szomjoltó, mert ott a buborékok eltelítik némileg a gyomrot és ez a teltségérzetet erősíti. A savtartalom, édesség nem játszottak döntő szerepet, a buborékon kívül még a hőmérsékletnél adódtak jelentős különbségek – minél hidegebb volt az ital, annál kevesebb víz fogyott utána.

A megoldás tehát nagy nyári kánikulák esetén: a hideg, szénsavas víz.