szőke lány átlátszó pohárból vizet iszik
Fotó: Giorgio Trovato / Unsplash

7 komoly egészségügyi problémád lesz abból, ha nem iszol elég vizet

Szakemberek szerint 5 rövid és 2 hosszútávú problémád lehet abból, ha nem iszol elég vizet. A cikk arra is választ ad, mennyi az elegendő.

A megfelelő mennyiségű folyadék, vagyis a hidratáció fontosságáról könyvtárnyi irodalom született már. Kevesebb szó esik viszont arról, mi van akkor, ha rendszeresen alulteljesít az ember, vagyis nem viszi be az „előírt” mennyiséget (hogy az mennyi, azt lásd lejjebb). Ezt a hiányt pótolja az eatthis.com minapi cikke, amiben az amerikai Nationwide Children’s Hospital ditetikusa, Sakiko Minagawa mondja el, milyen rövid, illetve hosszú távú egészségügyi problémák származhatnak abból, ha a szervezeted dehidratált.

Rövidtávú hatások

  • Megemelkedik a testhőmérséklet: az izzadás a test természetes hűtőrendszere. Ha nincs mit kiizzadni, akkor leáll ez a funkció.
  • Leesik a vérnyomás: a dehidratáció a vérplazma mennyiségének csökkenését vonhatja maga után.
  • Émelygés, hányás: a két előbbi tünet magas pulzussal párosulva könnyen émelygéshez vagy akár hányáshoz vezethet.
  • Izomgörcs: a kevés folyadékbevitel nyomán nemcsak a plazma mennyisége, de az elektrolitok szintje is csökken, ennek eredménye az izomgörcs.
  • Székrekedés: a víz segit abban, hogy az elfogyasztott étel keresztülmenjen a beleiden. Ha nincs víz, ez a folyamat lelassul.

​Hosszútávú hatások

  • Vesekő, húgyúti fertőzés: akinek eleve hajlama van ezekre, annak különösen sokat kell innia, hogy kimossa a baktériumokat és az ásványi anyagokat, ellenkező esetben bajok lehetnek.
  • Légzési nehézségek, asztmás roham: a megfelelő mennyiségű víz létfontosságú a légutak tisztán tartásában.

​Mennyi az elegendő folyadék?

A megkérdezett szakember szerint nőknek napi bő 2 liter, férfiaknak pedig napi 3 liter a szükséges folyadékmennyiség.

Ezt természetesen valamennyire befolyásolja az illető testsúlya is: minél több, annál több vizet kell inni.

Fontos, hogy a folyadékot egyenletesen vidd be, az nem jó, ha 3 óránként megiszol egy litert, de közben semmit. Ideális az, ha 15-20 percenként iszik az ember 1-2 decit. És persze az sem mindegy, mit iszol. „Víznek” minősül ebből a szempontból a víz, a gyümölcs- és a gyógytea, valamint a zöldséglevek, viszont semmiféle hozzáadott cukrot tartalmazó ital nem számít bele.