A Hungarian Wine Summit egy remek kezdeményezés Elizabeth Gabay szerint

2024. május 31.

A Hungarian Wine Summit nagyköveteként Budapesten járt Master of Wine szerint a legfontosabb, hogy legyen egy közös víziója egy boros közösségnek.

A Magyar Bormarketing Ügynökség 2024-ben rendezte meg a megújult Hungarian Wine Summitot. Az április 21-25. között Budapesten és több borvidéken megtartott eseményen a magyar borászok hazai környezetben építhették tovább nemzetközi kapcsolataikat Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában. A Hungarian Wine Summit szervezői felkértek négy, a magyar borokhoz valamilyen módon régebb óta kötődő nemzetközi szakembert, hogy jelenlétükkel, előadásaikkal támogassák a magyar bor ügyét. A Vince a négy nagykövet mindegyikét felkérte, mondja el a véleményét a magyar bor nemzetközi lehetőségeiről, illetve magáról a Hungarian Wine Summitról.

A cikksorozat első részében a Tokaj-szakértő Wojciech Bońkowski gondolatait osztottuk meg. A mostani második részben Elizabeth Gabay mondatait idézzük fel. Az angol Master of Wine, aki Magyarország és a rozé borok szakértője, a közösség- és márkaépítésben látja a lehetőséget és szerinte a Magyar Bormarketing Ügynökség jó irányba indult el.

„A magyar borágazat szereplői az elmúlt évtizedekben folyamatosan azon dolgoztak, hogy létrehozzák saját identitásukat, stílusukat. És ez még nem elég, hiszen utána ezt a meghatározott stílust úgy kell megőrizni, alakítani, hogy az igazodjon az éppen aktuális nemzetközi trendekhez. Mindez együtt egyáltalán nem egyszerű. Pláne, hogy azt például gyakorlatilag lehetetlen definiálni, mi a magyar bor. Ahogy a francia vagy a spanyol bort sem lehet. Először talán fel kell építeni egy márkát, mondjuk egy borvidéket, és azt bevezetni a nemzetközi piacra, mert az majd húzza magával a többit.

Országként szerintem nem lehet előre lépni. Két éve voltam angol partnereimmel a Balatonon és Szekszárdon. Tetszett nekik, amit ott láttak, kóstoltak, így nemrég visszatértek, hogy más magyar borvidékeket is megismerjenek. Egy üzenet tehát szerintem nem létezik, de nem is kell. Magyarország persze nincs könnyű helyzetben azzal kapcsolatban, mit emeljen ki. Elvileg a tokaji aszú a zászlós terméke, ami egy valóban egyedülálló bor, és mégis talán a világon a legnehezebben eladható. Tokaj annyira különbözik mindentől, külön világ, nehéz azzal megalapozni a nemzetközi sikert. Nem tudok jobbat javasolni, mint eljutni minél több emberhez és folyamatosan edukálni a fogyasztókat a magyar borokkal kapcsolatban.

A Hungarian Wine Summit egy remek kezdeményezés ennek megvalósítására. Nagyon örültem neki, hogy a mesterkurzusok nem borrégiókra fókuszáltak, hanem inkább valamilyen tematika mentén szerveződtek. Megkóstolhattuk különböző tájegységek pezsgőit és kékfrankosait. Ez nagyon helyes, mert hiszen nem létezik egy nagybetűs magyar kékfrankos. A cél az lenne, és szerintem a magyarok efelé haladnak, hogy ha a sommelier megkóstol egy vörösbort, felismerje, ez bizony Etyekről érkezett.

nő ül az asztalnál, előtte borospoharak
Hungarian Wine Summit / Talabér Géza

Szintén jónak gondolom a Hungarian Wine Summit tanulmányútjait, bár talán érdemes egy túra keretében egyetlen borvidékre koncentrálni, mert az utazás nagyon fárasztó. Egyébként az is beszédes, hogy ezek tanulmányutak mely borvidékeket vették célba. Etyek, Szekszárd, Villány, a Balaton, Tokaj és Eger szerepelt a programban. Feltételezem, a szervezők azokat a borvidékeket választották ki, ahol a közösség egy irányba evez. Ahol a termelők már korábban összefogtak és kitalálták magukat. Ahol van közös akarat, szervező erő. A Magyar Bormarketing Ügynökségnek nyilván egyszerűbb olyan borvidéknek piacot találnia, aminek van egy jól meghatározott arculata, stílusa. Ha a termelők egy oldalon állnak, közösségként működnek, akkor az országos ügynökség könnyebben tud velük együttműködni. Első lépésként talán ezt javasolnám minden magyar borvidéknek.

Mindazonáltal van még más teendő is. Globális szinten ma az érdekli a borfogyasztót, hogy a bor organikus, fenntartható gazdálkodásból érkezik-e, szolgálja-e az adott közösség boldogulását. Kis túlzással fontosabb, hogy hogyan készül az adott bor, mint hogy milyen az íze.”

Címlapfotó: Hungarian Wine Summit / Talabér Géza