Szentkirályi Orsi: Miért érdemes nemzetközi borversenyre nevezni a magyar pincéknek?

2023. március 18.

A nemzetközi szakember egy, a közeljövőben megrendezésre kerülő rangos borverseny kapcsán osztotta meg gondolatait a nemzetközi megmérettetés fontosságáról.

2023 áprilisában ismét megrendezésre kerül az egyik legrangosabb borverseny a világon, a londoni International Wine Challenge (IWC). Március 17-én az IWC kiadott egy promókódot (3RS2Y6GUK5). Aki ezzel jelentkezik, az kedvezményesen, tételenként 139 font + 20% áfáért, vagyis nagyjából 75 ezer forintért nevezhet. Fontos, hogy a hivatalos kiírás szerint a mintáknak lehetőlegmárcius 27-ig meg kell érkezniük Londonba. A lehetőség tehát még bárki számára adott, hogy nevezze borait a versenyre.

Szentkirályi Orsi
Fotó: Villányi Csaba

Miért bátorítok mindenkit a részvételre, miért remek lehetőség az IWC és minden ehhez hasonló rangos verseny a magyar borászoknak?

1. Költséghatékony és objektív. A borok a saját kategóriájukban kerülnek összehasonlításra a versenytársakkal. Ez rendkívül hasznos, még akkor is, ha esetleg nem szerepelnek jól. A panelekben jól képzett, tapasztalt bírálók dolgoznak, akiket a borászatok egyenként nehezen és drágán érnének csak el (lásd ideutaztatni egy csoport szakembert, megvendégelni, stb.). Ráadásul tévhit, hogy egy szakember azért pozitívabban értékelne, mert elvitték őt kirándulni. A legfoglalkoztatottabb szakértőknek inkább teher az utazás. (Fontos tisztázni: itt a valódi szakemberekre gondolok, nem az önjelölt bloggerekre meg az unalmukban borújságíróvá avanzsált háziasszonyokra.)

2. Ha jól szerepel a bor, akkor az adott piacon több lehetőséget kaphat, ha a borászat áldoz a marketingre. Ezt segítik a nyertes borok kóstolóeseményei, a sajtómegjelenések, a medál matricák (ha már a polcokon van a termék). Úgy egyáltalán ezáltal lesz egy kézzelfogható eredmény, amivel lehet kezdeni valamit, ha a borászat disztribútort keres. Ez nyilván pénzbe kerül, de sokkal kevesebbe, mint ha ismeretlenül kezdenének kilincselni.

3. 2012 óta veszek részt az IWC-n a borbíráló bizottság tagjaként, belülről látom a verseny működését. Az IWC nagyon jól szervez Nagy-Britanniában megjelenéseket mind a szakmának, mind a fogyasztóknak. Ezért ide az új belépőknek is érdemes nevezni, feltéve, hogy hajlandóak beépíteni mindezt a marketingstratégiájukba. Nem arról van tehát szó, hogy egy nevezéssel megoldódik minden nehézségük, de az esetleges jó eredményeket hatékonyan tudják kommunikálni. Ehhez persze kell egy nagyfokú tudatosság a borászatok részéről.

4. Ezeknél a nagyon nagy (15-20 ezer nevezett tétel) versenyeknél a benchmarking hatás nagyon fontos. Objektív módon versenyez a bor a valódi versenytársakkal. Nem azokkal, akiket a borászat Magyarországon elképzel, nem azokkal, akiknek a termékeit ismeri, kóstolni tudja a mikroszkopikus magyar piacon, hanem a világporondon, a nagy merítésben, a mély vízben. A magyar fogyasztói ízlés még mindig 5-8 évvel a vezető trendek mögött kullog. Mást szeret a magyar fogyasztó és mást a nyugati. Ez majdnem úgy működik, mint egy kristálygömb, hiszen pár év múlva ugyanúgy fogja értékelni a magyar fogyasztó is ugyanazt a bort, mint ahogy ma a külföldi borversenyen a szakértők.

Összefoglalásként csak megismételni tudom az eddigieket. Egy jól megválasztott borverseny – a hangsúly a „jól” szón van – nagyon sokat tud segíteni a marketingstratégiában. A legjobb borversenyeken jól szerepelni komoly lehetőségeket nyithat meg a borok, borászatok előtt. Ez mindannyiunk közös érdeke. Éppen ezért szívesen segítek az IWC-re nevezésben, ha valaki nem boldogul és ír a hungary@wrbm.hu email címre.

Szerző: Dr. Szentkirályi Orsi, nemzetközi borszakértő, konzultáns és bíra, a Sotheby’s Wine Encyclopedia főszerkesztője, jogász