színesen megvilágított épület, előtte emberek ülnek tető alatt

Színes programmal készülnek

Fotó: Magyar Szőlő- és Borkultúra Nonprofit Kft. / Szigetváry Zsolt

Harminc éve szolgálják a magyar borkultúrát

A Budapest Borfesztivál három évtized alatt az ország megkerülhetetlen boros rendezvényévé vált. Az ebben főszerepet vállaló Heiszler Gabriellával és Zilai Zoltánnal, a SPAR Magyarország és a Borkultúra Kft. ügyvezető igazgatóival beszélgettünk múltról és jövőről.


Az eltelt három évtizedben már egy teljes generáció felnőtt, a szervezők ma már azok gyerekeinek is biztosítanak programokat, akik az első Borfesztivált még maguk is babakocsiban gurulták végig. A szervezők továbbra sem elégszenek meg kevesebbel, mint a legjobbal, 2007 óta pedig a SPAR Magyarország hivatalos támogatásával ezt még természetesebb elérni, mint valaha. Heiszler Gabriellával és Zilai Zoltánnal, a SPAR Magyarország és a Borkultúra Kft. ügyvezető igazgatóival beszélgettünk.

VINCE: Milyen különlegességekkel készültek erre a kerek évszámra?

Zilai Zoltán: A legfontosabbal kezdeném: számunkra már az is maga az ünnep, hogy megtudjuk tartani a Borfesztivált. A színpadi produkcióknál mindenképpen számítunk azokra a partnereinkre, akik az elmúlt harminc évben is velünk voltak.

Számítunk egyedi formációkra, a Csík zenekar ígérte, hogy csatlakozik hozzánk, a Borfesztivál-harmadik napján ünnepi programmal készülünk a Magyar Jazz Napja alkalmából.

Mindemellett pedig nagyon számítunk arra is, hogy a megújuló Budavári Palota új helyszínei is bekapcsolódnak, és ezáltal kap egy új díszletet is a Borfesztivál. Idén birtokba vehetjük a Csikós udvar egy új felújított részét– ez is egy ünnepi, különleges pillanat lesz számunkra.

Heiszler Gabriella: És hát, ne feledkezzünk el arról, hogy a Rosaliához hasonlóan lesz Borfesztivál bora is – egy fehér és egy vörös. Ami nálunk mindemellett fókuszban van: a végfogyasztó megszólítása. A Borfesztivállal egy időben van mindig borkatalógusunk– ez idén is meglesz, benne olyan kiemelt tételekkel, amelyeket Zoliék is ajánlanak. A tőlünk megszokott minőségi borkínálattal készülünk, és igyekszünk lehetőséget biztosítani a vásárlóinknak, hogy jó áron tudjanak jegyhez jutni. Nem csak a budapesti fogyasztókat szeretnénk megszólítani, hanem országszerte mindazokat, akik ellátogatnak a Borfesztiválra.

barna haj\u00fa n\u0151 piros ruh\u00e1ban

Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország ügyvezető igazgatója

Fotó: SPAR Magyarország

VINCE: Nem kevés ideje dolgoztok együtt. Mi az, ami leginkább élteti ezt a különleges partneri kapcsolatot?

Z.Z.: Mi a Borfesztivált egy olyan rendezvénynek tekintjük, amivel a magyar borkultúrát vagyunk képesek szolgálni. Egy küldetésünk ez, és ugyanezt érezzük a SPAR menedzsmentje részéről is. A másik, ami összeköt bennünket: igyekszünk maximalisták lenni. Nagyon nem elégszünk meg a félmunkával vagy a „na ez még elmegy" minőséggel. A harminc év pedig azt mutatja, hogy sikeresek vagyunk.

H.G.: A rendezvénypiacon ez egy unikum.

Z.Z. : Igen, ez nem gyakori. Ha kell, tudunk megújulni, reagálunk a változó kihívásokra, a népszerűsége töretlen a rendezvénynek– e mögött egy magas színvonal kell hogy legyen, fél gőzzel ezt nem lehet teljesíteni. Nem szerénytelenségnek gondolom ezt, sok vitánk is van egymással, de akárhányszor valamelyikünk el akar kényelmesedni, a másik figyelmeztet, hogy tegyük oda magunkat.

VINCE: Miben látjátok tükröződni ezt a fajta maximalizmust?

H.G.: A legjobb visszajelzése ennek szerintem az, hogy nem növekszik a fesztivál látogatói körének átlagéletkora. Azért egy harmincéves történelemnél ez nagyon fontos, hogy a most húszéveseket is meg lehet szólítani úgy, hogy olyan programot tesznek Zoliék a rendezvény mögé, amely képes kiszolgálni egy széles réteget.

Z.Z.: Ez annyira igaz, hogy az első Borfesztivált '92-ben tartottuk: az akkor kiállítóknak pedig már az unokái is jönnek bort fogyasztani. Már a harmadik generációt szólítjuk meg.

bajszos, szem\u00fcveges, \u0151sz haj\u00fa f\u00e9rfi

Zilai Zoltán, a Borkultúra Kft. ügyvezető igazgatója

Fotó: Borkultúra Kft.

VINCE: Mit szeretnétek megvalósítani az elkövetkezendő tíz évben, mivel lennétek elégedettek?

H.G: A borokhoz kapcsolódóan szeretnénk a magyar borpiacon a SPAR pozícióját és a fogyasztók helyzetét megerősíteni, illetve visszahozni egy régebbi szintre – ha fogalmazhatok ennyire önkritikusan. Elindítottunk egy nagyon erős szakmai munkát – ebben köszönöm Zoliéknak is a támogatást – , amelynek a premierje az őszi választékban, a Borfesztiválhoz kapcsolódó katalógusban lesz tetten érhető.

Nagyon jó lenne kimondani azt, hogy bárki, aki bejön a SPAR-ba, függetlenül a pénztárcája méretétől, ár-érték arányban egy nagyon jó bort tud vásárolni.

Tudjon vakon választani és mondhassa azt, hogy ő a Magyarországon elérhető legmagasabb színvonalat kapja. Ha ezt eltudjuk érni a következő években, én nagyon boldog leszek – ezt pedig óriási termékismerettel lehet fenntartani. A bor nem ugyanaz minden évben, ez a szép benne, ugyanakkor állandó kihívást is jelent, hogy ezt minden évben elmondhassuk magunkról.

Z.Z.: Ehhez kapcsolódok én is, mivel Gabi most egy új közös munkáról is szólt. Kicsit kikacsintva a konkrét kérdés mögül: egy új területét is kialakítottuk az együttműködésünknek. Számunkra is nagyon élvezetes új tevékenység lett, hogy a Borkultúra Nonprofit Kft. borszakmai tanácsadást végez az ágazatban, ráadásul a SPAR-szortimentben. Ezek mellett fontosnak tartom kiemelni, hogy a két nagy rendezvényünk mellett a VinAgora idén rekordszámú nevezést köszöntött, szeretnénk nemzetközi porondon is tovább erősödni. A Rosaliánál óriási motiváció számunkra a Liget projekt kiteljesedése, a bort ennek a szerves részévé és tényezőjévé tenni: ezt nemcsak a feladatunknak tekintem, hanem egy kulturális missziónak is. Ha ez sikerül, ennek nagyon komoly hozadéka lesz: a várban a Borfesztivállal már évek óta hirdetjük, hogy Európa, vagy talán a világ legszebb borfesztiválja vagyunk – ezt szeretnénk kiterjeszteni a Rosaliára is. A Borfesztiválból pedig mindenképpen egy olyan prémium, nemzetközi trendet szeretnénk megvalósítani, amire az egész ország büszke és az egész világ kíváncsi. Óriási lehetőség ez is, mindenképpen egy komoly, nagyon elegáns nemzetközi márkának az elérése a cél a következő tíz évre. Minden adottságunk– értem ez alatt a helyszínt és az ágazatot is – megvan arra, hogy ez meg is valósuljon. Úgyhogy van inspiráció, kihívás, valamint vannak reális megvalósítandó célok.