fekete fehér, hárfát ábrázoló sörcsap kék fal előtt

Gasztrolegek: miért pont a Guinness sörgyár jegyzi fel a rekordokat?

Egy vadászat adta az ötletét és eredetileg reklámnak szánták a Guinness Rekordok Könyvének közel 70 évvel ezelőtt.

A furcsábbnál furcsább rekordokhoz mindig automatikusan hozzátesszük, hogy Guinness rekord, pedig egyáltalán nem biztos, hogy a cég valóban hitelesítette az adott performanszot. De hogyan forrt össze a sörgyár neve az emberfeletti teljesítményekkel?

Az ötlet kipattanásához az 1950-es évekig kell visszamennünk, amikor is Sir Hugh Beaver, a sörgyár igazgatója ellátogatott egy vadászatra. Az esemény egy pontján arra lett figyelmes, hogy a vendéglátói arról kezdtek vitatkozni, melyik a világ leggyorsabb vadászmadara. Nem tudták eldönteni a kérdést, ugyanis egyetlen könyvet sem találtak, ami ezt tárgyalta volna.

Egy évvel később, 1954-ben, Beavernek újra eszébe jutott ez a diskurzus és meglátta benne a reklámlehetőséget.

Két kutatót bízott meg, állítsanak össze egy tényekből és számokból álló könyvet, aminek segítségével a kocsmákban gyakran fellobbanó vitákat megnyugtató módon lehet rendezni. A két szakember 3 hónapon át, heti 7 napban, napi 12 órán keresztül gyűjtötte az adatokat, nem is sejtve, hogy best seller születik a kezük alatt.

Bár az azóta eltelt 67 évben az 53 ezer rekordot tartalmazó adatbázis felköltözött a www.guinnessworldrecords.com-ra, még mindig megjelenik könyvben is 23 nyelven, 100 országban.