piros és fekete versenyautó a pályán, nappal
Fotó: Jp Valery / Unsplash

Mit eszik Verstappen, Hamilton és a többi Formula-1-es pilóta a versenyszezonban?

A Formula-1-es pilóták eleve szigorú étrenden vannak tartva, de Hamiltonnak még az átlagnál is nehezebb dolga van, míg Verstappennek az adott napi menüjét még a páratartalom is befolyásolja.



A Formula-1 fizikálisan és mentálisan egyaránt rendkívül megterhelő sport. A pilótákra gyorsulás, fékezés és kanyarodás közben a nehézségi erő többszöröse hat, mindezt ráadásul folyamatosan, órákon keresztül kell elviselniük. Mindemellett egy évben 20 versenyt abszolválnak a világ különböző pontjain, vagyis rengeteget vannak úton.

Nemcsak az erőnlétet, állóképességet és izmokat fejlesztő gyakorlatok zajlanak szigorú terv szerint, de a táplálkozás is. Különösen a versenyhétvégéken kritikus például a folyadékpótlás, mivel a védőruhában, a kocsi kis kasztnijába bepréselődve, akár 3-4 liter vizet, vagyis testsúlyuk 5 százalékát is kiizzadják a másfél óra alatt.

Közvetlenül a verseny előtt és után szénhidráttal, elektrolittal dúsított italt fogyasztanak többek között azért, hogy a vércukorszintjük ne essen le.

Változó, hogy a rajtrácsra kigördülés előtt ki iszik kávét is: elvileg a koffein segíti a koncentrációt, viszont dehidratáló hatással bír.

Természetesen fontos, hogy a versenyek között is a legjobb formában legyenek, ennek eléréséhez sok gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonát vesznek magukhoz az autóversenyzők (Lewis Hamilton hétszeres világbajnok csak ezeket eszi, 2017 óta növényi alapú étrenden él, a pontos étrendjét lásd lejjebb.), illetve kivétel nélkül minden étkezésnél kerül a tányérra fehérje, hogy az izmok folyamatosan karban legyenek tartva.

A Formula-1-es pilóták étrendje 5 pontban (williamhill.com)

Mindig figyelni a megfelelően magas fehérje bevitelre

A protein, vagyis fehérje nemcsak állandó szinten az izomtömeget, de a gyarapításához is elengedhetetlen. Testsúlykilogrammonként 2 gramm proteint vesznek magukhoz naponta, kis adagokban, 3-4 óránként. Ez lehet hús tejtermék, bab, lencse, quinoa és egyéb magvak formájában egyaránt.

Mindig hidratáltnak maradni

Testtömegük 5 százalékát kiizzadják egy versenyen, ezért ennek pótlásáról folyamatosan gondoskodni kell. Már a verseny reggelétől mindig kulaccsal a kezükben lehet látni a pilótákat, de fogyasztanak mellé gyümölcsöt, gyümölcslevet, smoothie-t (utóbbi kettőt a szénhidrát miatt) és a már említett elektrolitos italt.

Nem csak az autónak jár az üzemanyag

Az étrend természetesen nagyban függ attól, a hét melyik szakaszánál tartanak, milyen gyakorlatokat végeznek. Hosszú, fárasztó napon több szénhidrát, pihenőnapon kevesebb szénhidrát az optimális számukra.

Összetett szénhidrátok kellenek

A teljes kiőrlésű magok előnye, hogy a bennük található szénhidrát tovább tart ki. A zab, a barnarizs (vitaminokkal és ásványi anyagokkal kiegészítve) ezért a strapás napokon mindig felbukkan a tányérban. Naponta 5-7 alkalommal zöldséget és gyümölcsöt is esznek Verstappenék az immunrendszert erősítendő.

Részletes terv az utazásra

A sűrű versenynaptár, az egymást gyorsan, hetente-kéthetente követő versenyek nagyon igénybe veszik a szervezetet, jobban kivannak téve a pilóták annak, hogy összeszedjenek például egy influenzát. Kulcsfontosságú a megfelelő előkészület. A hosszú, kimerítő repülőúton a pilóták mindig kapnak elektrolit tablettát és folyamatosan „itatják” őket. Természetesen a csapat mindenhova viszi magával a saját alapanyagait, nem kockáztatnak helyi ételekkel, amihez esetleg nincs a pilóták gyomra hozzászokva.

Mit esznek egyes étkezések alkalmával a versenyzők?

  • Reggeli: rántotta és hal, kevés kávé, zabkása, zöldségek
  • Ebéd: baromfi és hal, zöldségek, quinoa és barnarizs
  • Vacsora: saláta, hal, édesburgonya
  • Étkezések között: protein shake, görög yoghurt zabbal, magvakkal
  • Ital: víz (egész nap folyamatosan), kamillatea (meleg)

​Mit eszik Verstappen?

Max Verstappen Formula-1-es pil\u00f3ta

Fotó: commons.wikimedia.org

Brad Scanes, Verstappen fizioterapeutája mesélt a RedBull csapat honlapján a világbajnoki aspiráns étrendjéről. Elmondta, hogy bár nagyon szigorú étrenden él a holland versenyző, a pillanatnyi körülményekre azért rugalmasan szoktak reagálni. „Ha túl nagy a súlyvesztés, vagy repülőút után jetlag alakul ki, vagy egy magasabb páratartalmú pályán vagyunk, akkor kicsit több energiát viszünk be” – magyarázta a szakember. Scanes is kiemelte a vízpótlás fontosságát, még azt is elmondta, hogy

az autóikba másfél liter vizet töltenek,

ha nincs rendkívüli esemény, versenymegszakítás például, akkor ennyi áll rendelkezésre a körözés alatt. Verstappenről egyébként tudni lehet, hogy nem szereti a forró italokat és reggelente nincs túl nagy étvágya étvágya, ezért nála valamivel bőségesebb ebédet alakítottak ki.

  • Reggeli: tojás, pulykasonka, avocado toast
  • Tízorai: protein smoothie
  • Ebéd: csirke, zöldség, rizs
  • Uzsonna: gyümölcsök, magok
  • Vacsora: csirke vagy lazac, zöldség, leves vagy saláta

Mit eszik Hamilton?

Lewis Hamilton sapk\u00e1ban, szem\u00fcvegben nevet

Fotó: www.flickr.com

A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton 2017-ben, 33 évesen teljesen felhagyott a hús fogyasztásával és áttért a növényi alapú táplálkozásra, vagyis tejterméket sem fogyaszt. A Business Insidernek 2018-ban elárulta, élete legjobb döntésének tartja ezt és

legjobban nem is a hús, hanem a Nutella hiányzik neki „előző életéből”,

bár némileg megkönnyítette a dolgot, hogy tudja, miből készülnek a mogyorókrémek. Kárpótlásul rengeteg vegán palacsintát eszik, valamint Hong Kongban annyira rákapott egy étteremben a vegán burgerre, hogy még akkor is küldetett magának, amikor Japánban tartózkodott.

  • Reggeli: zabkása, babkrém toaston, avocado toast
  • Ebéd: falafel szendvics, vegán chilli, quinoás egytálétel
  • Vacsora: wokban sült zöldségek, gyümölcs, tészta, tofu, pár kocka étcsoki
  • Ital: víz, tea, kevés kávé, energiaital