egy ember széken ül egy váróteremben
Fotó: Suganth on Unsplash

Egy új EU-s döntés teljesen megváltoztatja már az idei nyaralásodat is

Egy egyszerű repülőgép-késésből pattant ki az ügy, ami végül az Európai Unió Bíróságán landolt.



Április elején lezárult az Európai Unió Bíróságán a United Airlines és 3 utasa között zajló per. A travelweekly.com beszámolója szerint a bírák az ügyfeleknek adtak igazat az amerikai légitársasággal szemben, akik így kártérítésre jogosulnak.

Az ügy előzménye: a 3 utas Brüsszelből az USA-ban található San Joséba foglalt jegyet, Newark-i átszállással. Bár a teljes útra foglalást a német Lufthansa légitársaságon keresztül foglalták, a Newarkból továbbrepülő gépet már az amerikai, tehát EU-n kívüli United Airlines üzemeltette.

A második szakaszon összeszedett 223 percnyi késés után a 3 utas benyújtotta kártérítési igényét az United Airlinesnak – ezt azonban csak Európában tehették meg, mivel az amerikai törvények szerint nem jár kompenzáció késés esetén.

A vita abból fakadt, hogy korábban az európai kártérítést kizáró ok volt, ha a késés egy másik kontinensen történt átszállás után, egy másik kontinens légitársasága miatt adódott, még akkor is, ha az utazás Európából indult.

rept\u00e9r sz\u00fcrk\u00fcletben rep\u00fcl\u0151g\u00e9pekkel

Fotó: Ashim D’Silva on Unsplash

A mostani ítélet azonban kimondta: a jövőben minden résztvevő fél felelősségre vonható, amennyiben a szolgáltatás egy EU-s légitársaság megbízásából (jelen esetben a Lufthansáéból) történik, valamint hogy az átszállást nem kell figyelembe venni, csak az kérdés, hogy az utazás az EU-n belül kezdődik vagy végződik.

Korábban kizáró ok lett volna egy esetleges kártérítési perben az EU-n kívüli szereplő és átszállási hely. Az új döntés viszont figyelmen kívül hagyja ezeket, ehelyett kimondja, csak az számít, hogy a károsultak Európában kezdték meg útjukat. Ez egy hatalmas előrelépés fogyasztóvédelmi szempontból

– kommentálta a döntést a travelweekly.com-nak Julian Navas az Airhelp jogsegélyszervezet vezetője.

A döntés értelmében a 3 utasnak ki kell fizetni a mintegy 240 ezer forintnyi kártérítést, ami a légitársaság hibájából adódó, 3 óránál nagyobb késéseknél jár.