egy nő ül a széken

Az étvágytalanság tavasz kezdetén egy meglepő problémára utalhat

Nehezen találod meg a motivációt a szokásos napi rutinodban? Még ingerlékeny is vagy, miközben nincs étvágyad? Tipikus tünetei egy tavasszal jelentkező problémának. Mutatjuk, hogyan küzdj meg vele.


Nem gondoltuk volna, de a hosszabb nappaloknak, a melegebb időjárásnak és a virágzó fáknak köze lehet a tavaszi depresszióhoz. Az alábbiakban feltérképezzük a tavaszi depresszió legfontosabb jeleit és lehetséges okait, valamint tippeket adunk a tünetek kezeléséhez és a szakmai támogatás megtalálásához. Ehhez a healthline cikkét hívtuk segítségül.

Ez is érdekelhet: A 10 legjobb étel a stressz gyors leküzdéséhez

​Milyen érzés a szezonális depresszió?

egy n\u0151 s\u00edr

Fotó: Luis Galvez / Unsplash


A világos nappalok hosszabbodásával és a tavasz közeledtével az alábbi változások tűnhetnek fel:

  • általános rossz hangulat, ami magában foglalja a szomorúság és a reményvesztettség tartós érzését
  • kevésbé vagy egyáltalán nem érdeklődsz a korábbi hobbijaid iránt
  • nehezen találod meg a motivációt a szokásos napi rutinhoz
  • hangulatváltozások, letargia, nyugtalanság, étvágytalanság
  • álmatlanság, alvási nehézségek
  • problémák a koncentrálással, memóriazavarok
  • izgatottság vagy ingerlékenység
  • harag vagy agresszió érzése

Miért történik?

egy n\u0151 \u00e1ll a f\u0171ben \u00e9s s\u00fct a nap

Fotó: Julia Caesar / Unsplash


Mivel a tavaszi depresszió kevésbé gyakori, mint a téli depresszió, így a szakemberek nem ismerik pontosan az okát. Az egyik elméletük szerint azoknál jelentkezik első sorban, akik nem viselik a meleget, náluk a tavaszias, meleg napok rossz közérzetet okozhatnak.

Ezenfelül a napfényes órák számának növekedése megzavarja a szokásos alvás-ébrenlét ciklust, ami miatt nem annyit alszik az ember, amennyire szüksége lenne.
egy f\u00e9rfi \u00fcl az asztaln\u00e1l

Fotó: Chroki Chi / Unsplash


A szakemberek továbbá úgy vélik, hogy a tavaszi napfény hirtelen megjelenése arra készteti a szervezetet, hogy kevesebb melatonin hormont termeljen, ami miatt szintén lerövidül az alvásidő. Márpedig az már közismert tény, hogy az alváshiány hozzájárul a depresszió tüneteinek kialakulásához, illetve súlyosbíthatja a már meglévőket.

Minden tavasszal szezonális allergiában szenvedsz?

A kutatók szerint a pollenérzékenység is hozzájárul a hangulati változásokhoz, beleértve a tavaszi depresszió érzését is. Egy 2019-es kutatás rámutatott arra, hogy összefüggés van a szezonális allergia és a rosszabb hangulat között.

​Hogyan lehet megbirkózni vele?

egy n\u0151 fut

Fotó: Venti Views / Unsplash


Szerencsére nem kell megvárnod a hűvösebb hónapok visszatérését, hogy megszabadulhass a tavaszi depressziótól. Az alábbi stratégiák segítenek enyhíteni a tüneteket és javítják az általános hangulatodat.

  • Aludj jókat! Az alváshiány nagy hatással lehet a tavaszi depresszió tüneteire. Az alvás javítása érdekében próbáld meg a szobádat sötéten és hűvösen tartani. Továbbá az sem árt, ha minden nap ugyanabban az időben kelsz fel és fekszel le. Nem is beszélve az altatóként használható csodagyümölcsről, amit nemrég mutattunk be.
  • Tartsd meg a "hidegvéred"! Hűtsd le magad napközben, és mindig legyél hidratált.
  • Szánj időt a fizikai aktivitásra! A rendszeres testmozgás nemcsak enyhítheti a stressz és a depresszió tüneteit, hanem a jobb alvást is elősegíti.
  • Próbáld ki a meditációt, a naplóírást vagy valamelyik művészeti ágat! Mind a meditáció, mind a naplóírás segíthet beazonosítani és egyúttal kezelni is a depressziót.
  • Beszélj róla a szeretteidnek! Ha elmondod a barátaidnak, hogy min mész keresztül, akkor nagy valószínűséggel támogatást fogsz kapni tőlük.
  • Ragaszkodj egy rutinhoz! Alakíts ki egy neked megfelelő napi rutint. Hidd el, hogy ha a mindennapjaid strukturáltak, akkor elégedettebb leszel te is.
  • Étkezz kiegyensúlyozottan! Az étvágytalanság meglehetősen gyakori a tavaszi depresszióban. Lehet, hogy nincs kedved enni, de ha a szervezeted nem kapja meg a megfelelő tápanyagokat, akkor ingerlékeny leszel. Egyél egészséges, a depressziót enyhítő ételeket (étcsokoládé, avokádó, hal, dióféle).
Mindenképpen fordulj orvoshoz, ha a depresszió érzése és más szezonális hangulatváltozások 2 hétnél tovább tartanak, vagy a tünetek már súlyosan befolyásolják a mindennapi életedet.