nő csíkos felsőben, keze a szájánál
Fotó: file404 / Shutterstock

Hajhullás és gyenge immunrendszer lesz a vége, ha nem eszel ebből!

Komoly problémákkal, többek között hajhullással és az immunrendszer legyengülésével jár, ha egy bizonyos összetevőből keveset viszel be a szervezetbe.


Az étkezési zsírnak nincs túl jó híre manapság, pedig a zsír fogyasztása nem hizlal – mindaddig, amíg mértékkel teszed. Sőt, a zsír a kiegyensúlyozott étrend elengedhetetlen része - írja a healthline oldala. Mutatjuk, hogy miért érdemes rendszeresen fogyasztanod.

Ez is érdekelhet: A 7 legjobb immunrendszer erősítő étel

​Miért van szükség zsírra az étrendben?

egy n\u0151 f\u0151z akonyh\u00e1ban

Fotó: Jason Briscoe / Unsplash


A szervezetnek számos biológiai folyamathoz szüksége van a zsírra. A nem elegendő zsírmennyiség megnehezíti a szervezet megfelelő működését, és egészségügyi problémákhoz vezet. Fogyasztása ezzel szemben a következő jótékony hatásokkal bír:

  • Segíti a vitaminok felszívódását: az A-, D-, E- és K-vitaminok zsírban oldódnak. A zsír hiánya ezeknek a vitaminoknak a hiányához vezet, ami számos egészségügyi probléma okozója lehet.
  • Támogatja a sejtnövekedést: a zsír elengedhetetlen a sejtek külső membránjának építéséhez.
  • Támogatja az agy és a szem egészségét: az omega-3 zsírsavak, az eikozapentaénsav (EPA) és a dokozahexaénsav (DHA) segítenek megőrizni az agy, a központi idegrendszer és a retina egészségét. Ezeket a zsírsavakat a szervezeted nem állítja elő, vagyis csak az étrended által juthatsz hozzájuk.
  • Sebgyógyulás: az esszenciális zsírsavak kulcsszerepet játszanak a sebgyógyulásban és a véralvadásban.
  • Hormontermelés: a szervezetnek zsírra van szüksége ahhoz, hogy bizonyos hormonokat termeljen, beleértve a tesztoszteront és az ösztrogént.
  • Energiaforrás: minden gramm elfogyasztott zsír körülbelül 9 kalóriát biztosít neked. Összehasonlításképpen: minden gramm szénhidrát vagy fehérje csak 4 kalória energiát ad.

​Az étkezési zsír fajtái

lazacos \u00e9tel sp\u00e1rg\u00e1val

Fotó: micheile || visual stories / Unsplash


Az étkezési zsírok négy kategóriába sorolhatók: transzzsírok, telített zsírok, egyszeresen telítetlen zsírok és többszörösen telítetlen zsírok.

A transzzsírok elsősorban a hidrogénezett olajokban találhatók meg, a szervezet számára a legkevésbé egészséges zsírfajták. A hidrogénezett olajokat gyakran használják a feldolgozott élelmiszerek ízének és eltarthatóságának javítására.
A szervezetnek nincs szüksége transzzsírokra. Az ilyen típusú zsírok rendszeres fogyasztása növelheti a szívbetegség, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát. A transzzsírok a feldolgozott élelmiszerek találhatók (pattogatott kukorica, fagyasztott pizzák, fánk, sült krumpli).

A telített zsírok főleg állati eredetű termékekben találhatók meg, például húsban, tojásban és tejtermékekben. A szakértők ajánlása szerint a napi kalóriabevitel kevesebb mint 10 százaléka kell telített zsír legyen.

Az egyszeresen telítetlen zsírok segíthetnek csökkenteni az LDL („rossz”) koleszterinszintet a vérben, ezzel csökkentve a szívbetegség és a stroke kialakulásának kockázatát. Jó forrásai az ilyen típusú zsíroknak: növényi alapú olajok (például olívaolaj, repceolaj, szezámolaj), diófélék (mint például mandula, földimogyoró, dió és kesudió).

A szervezet nem tud többszörösen telítetlen zsírokat előállítani, ezért kell ezeket az elfogyasztott élelmiszerekből bevinni. Ezeket a zsírokat „esszenciális zsíroknak” is szokás nevezni. Az omega-3 zsírsavak a többszörösen telítetlen zsírok speciális típusai, amik segítenek csökkenteni a szívbetegségek kockázatát, továbbá megvédenek a szabálytalan szívveréstől, és még a vérnyomást is beállítják. Az omega-3 zsírsavakat a következő élelmiszerekben találod meg: lazac, makréla, hering és szardínia.

Összefoglalva: az egészség megőrzése érdekében az elfogyasztott zsírok többségének egyszeresen vagy többszörösen telítetlennek kell lennie.

Ezek a jelei, annak, hogy a szervezeted nem kap elegendő mennyiségű zsírt

egy n\u0151 fogja a haj\u00e1t

Fotó: Element5 Digital / Unsplash


Ha kiegyensúlyozott, tápláló étrenden élsz, akkor kicsi az esélye, hogy kevés zsírt fogyasztasz. Bizonyos egészségügyi problémák azonban mindenkinél zsírhiányhoz vezetnek. Ilyen többek között a táplálkozási zavar, vastagbél reszekció (colectomia), gyulladásos bélbetegség, cisztás fibrózis és hasnyálmirigy-elégtelenség.

A következő jelek utalnak arra, hogy nem található elegendő zsír a szervezetedben.

  • Vitaminhiány
  • Dermatitis (bőrgyulladás)
  • Lassú sebgyógyulás
  • Hajhullás
  • Gyakori betegeskedés
f\u00e9l

Fotó: Thought Catalog / Unsplash


A jó egészség megőrzése érdekében tehát az elfogyasztott zsírok többségének egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírnak kell lennie. Ezek a zsírok jellemzően zsíros halakban, diófélékben és magvakban, olívaolajban és avokádóban találhatók.