30 éve majdnem kihalt a magyar állat, aminek húsa ma már a világsiker

2023. február 08.

A prémium minőségű magyar hús nemrég bekerült a világ egyik legdrágább hústermékeket forgalmazó hentesüzletébe.

Harminc éve még a kihalás fenyegette, ma Ázsia egyik legnagyobb prémium húsforgalmazója vette kínálatába. New Yorktól Szingapúrig a világ legjobb éttermeinek étlapján szerepel. Ki hinné, hogy az egykor minden hazai parasztudvarban megtalálható mangalica ma exkluzív élelmiszernek számít a világ minden táján? E különleges ízvilágú húsféle belföldi fogyasztásának ösztönzésére 2023. február 6 és 21. között kéthetes kampányt indít az az Agrármarketing Centrum (AMC), az Agrárminisztérium (AM) és a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete (MOE). A mangalica, bár minősége miatt magasabb árkategóriás terméknek számít, egyáltalán nem luxusélelmiszer, az egészségtudatos étrendbe is beilleszthető, érdemes rendszeresen fogyasztani.

emberek állnak egy kék plakát előtt
Fotó: Agrármarketing Centrum

Kulcskérdés a versenyképesség

„A világpiaci változások és az elmúlt évek válságos időszaka nehéz helyzetbe hozta a sertéságazatot is” – mondta el Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium helyettes államtitkára a mangalicakampány beharangozó sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a takarmány és energiaárak 2021 óta tartó emelkedése, valamint az Ukrajna elleni orosz háború gazdasági következményei és a tavalyi rendkívüli aszály miatt a sertéságazat versenyképes működése kulcskérdés. Ezért a kormány minden eszközzel segíti a termékpálya hatékony működését, fejlesztését. A drasztikus takarmány- és energiaár emelkedés miatt 2022-ben a kocatartó vállalkozások számára egy új támogatási program keretében kocánként 20 ezer forint egyszeri támogatást fizethettek ki.  

„2023-ban is elérhető a sertéstartók számára a Krízisbiztosítási Rendszer. Ez egyéb termelési kockázatokból (állat-, és növénybetegségek, piaci árak csökkenése, piacvesztés, árfolyamváltozások, termelés során felmerülő költségek növekedése stb.) adódó jövedelemcsökkenés részbeni kompenzálására is alkalmas” – tette hozzá Tarpataki Tamás. 

A szakemberek szerint, ha egy vasárnapi ebéd hozzávalóin gondolkodunk, még mindig előbb vásárolunk „hagyományos” sertéshúst, mint mangalicát. A belföldi fogyasztás ugyanakkor növekvő tendenciát mutat. Mangalicából évente körülbelül 300 tonna fogy belföldön. Ennek nagyjából egyharmada az éttermi felhasználásra szánt nemes húsrészt, illetve az áruházi értékesítés. Körülbelül kétharmada pedig a családi gazdaságok általi közvetlen értékesítés.

Tóth Péter, a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke felszólalásában elmondta:  az ágazat jövője szempontjából kulcsfontosságú lesz, hogy a hazai fine dining éttermek is nagyobb arányban tűzzék étlapra a mangalicát. Jó lenne, ha a legdrágább külföldi éttermek után a hazai vendéglátók is bátran „használják” ezt a prémium alapanyagot.

Külföldre több mangalica megy

A belföldi fogyasztás növelése fontos cél, hiszen a mangalicahús forgalma még mindig exportfókuszú, jelenleg 60-40%-os a megoszlás az export javára. A mangalica legnagyobb felvevője továbbra is Spanyolország. Mellette fontos partner Románia, Szingapúr, Hongkong és több európia ország, például Németország, Franciaország, Anglia.

mangalica hús és zöldségek fehér tányéron
Fotó: Agrármarketing Centrum

Az ágazat szereplőinek támogatásán felül az Agrárminisztérium az Agrármarketing Centrum megvalósításában minden évben marketing kampányokat is szervez.  Ennek része immár négy éve, 2019 óta a mangalicahús fogyasztásösztönző kampány is. 

„A most induló fogyasztásösztönző médiakampány több csatornán lesz elérhető, PR cikkekkel, online és rádióhirdetésekkel, kóstoltatással és egy nyereményjátékkal. Utóbbi impozáns fődíja remélhetőleg sokak érdeklődését felkelti majd” – vázolta a promóciós időszak részleteit Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető helyettese. „A jatek.amc.hu webcímen az érdeklődőknek tíz kvízkérdésre kell válaszolniuk 2023. február 13-19. között. A helyesen válaszolók között pedig egy mangalicatermékekkel teletöltött hűtőszekrényt sorsolunk ki. Ezen kívül több rádiócsatornán reklámspotokkal is népszerűsítjük a mangalicát.”

„A kampány legfőbb célja, hogy ráirányítsuk a figyelmet erre a különleges élelmiszerre. Egy vasárnapi ebéd, vagy egy ünnepi lakoma kitűnő alapanyaga lehet. Minőségében, textúrájában és beltartalmi értékeiben is többet tud nyújtani, mint a hagyományos sertés. Nem tagadjuk, ez az árából is látszik. Prémium élelmiszer, de olyan magasfokú gasztronómiai élményt nyújt, amely miatt érdemes gyakrabban beiktatni az étrendünkbe a mangalicát” – emelte ki Giczi Gergely. 

Érdekesség, hogy a mangalicahús nemzetközi karrierjének egyik legfrissebb mérföldköve, hogy a világ egyik legdrágább, prémium hústermékeket forgalmazó hentesüzlete, a szingapúri Huber’s butchery is újra felvette kínálatába a magyar mangalicát. 

A kampányról bővebb információ a mangalica.amc.hu weboldalon érhető el. A nyereményjáték kvízkérdéseit 2023. február 13-tól tölthetik ki a jatek.amc.hu webcímen.

Címlapfotó: Wesual Click / Unsplash