A robotpincér is kapjon borravalót?

2023. február 01.

Magyarországon is működik már robotpincér, így a kérdés nálunk aktuálissá vált: adjunk-e neki borravalót?

Egy TikTokra feltöltött videó kezdett el terjedni az interneten, ahol az italokat robotok készítik, a felvétel készítőjének pedig automatikusan a 10%-os borravalót ajánlotta fel a rendszer fizetésnél. A számos kérdést felvető esetet a The Drinka Business oldala szúrta ki. A képernyőn jól látható, hogy a számlához hozzáadtak egy 10%-os „szervizdíjat”, amit a videó feltöltője nem is bánt volna, ha nem egy robotnak kellene borravalót adni.

Aki azt gondolja, ez a jelenség Magyarországot egyelőre nem érinti, nagyon téved. Már 2019-ben szolgált fel robotpincér egy budapesti kávézóban, 2022-ben pedig Debrecenben állt munkába a „kollégája”.

A téma valóban megosztó: az egyik oldal szerint, ha robottal van dolgunk, nem kell neki jattolni, mivel a robotok nem pénzből élnek, és nem is élvezhetik a „bónusz” előnyeit. Mások viszont úgy gondolják, ha a robotot arra használjuk, amire az emberi pultosokat, akkor adhatunk nekik pénzt. Érvelésük szerint ők is segítenek nekünk a rendelésfelvételben és kiszolgálásában.

Robotpincér vs. Terminátor

Ugyan a kommentelők közül sokan rámutattak arra, hogy a „szervízdíj” gyakran egészen mást jelent, mint a borravaló, sokan inkább a humoros oldalát látták meg az esetben. Volt, aki szívesen jutalmazná a robotokat, amíg az „tényleg az ő zsebükben landol”. Mások inkább azért adnának pénzt nekik, nehogy Terminátorként álljanak bosszút az emberiségen.

Szintén megfontolandó szempont, hogy mi a célja egy étteremnek a robottal. A robotok használatával egyértelműen az a cél, hogy a folyamatokat, így a kiszolgálást is automatizálják és felgyorsítsák. Emiatt már nincs szükség az emberi munkaerőre. Ha a robotokra automata gépekként tekintünk, nem kell nekik borravalót adni. Ha viszont a robotok az emberi munkaerőt teljesítik, akkor minimális „szervízdíjat” talán érdemes adni a hely üzemeltetőjének.

 A legfontosabb azonban, hogy mennyire voltunk elégedettek a szolgáltatás minőségével. Alapvetően ennek megfelelően döntsünk a borravalónak szánt összegről. A vendéglátóegység üzemeltetői biztosan örülni fognak minden forintnak.

Szerző: Pál Gábor
Címlapfotó: Eyosias G / Unsplash