Új-Zélandi bor kicsit másképp: Little Beauty és Pounamu

2024. október 15.

Azoknak, akiknek szívéhez közel áll az új-zélandi bor, de szeretnének valami újat, különlegeset megismerni.

2024. október 2-án különleges kóstoló zajlott a Vince Borműhely programsorozat keretében a Virtu étteremben. A kevésbé ismert, de minőségi külföldi borok importjával foglalkozó magyar Collective Warehouse-nak köszönhetően Magyarországra látogatott az új-zélandi Little Beauty/Pounamu borászat két tulajdonosa és első ízben tartott angol nyelvű borkóstolót a Vince Borműhelyben.

Vince Borműhely új-zélandi bor kóstoló
Balról jobbra: Mark McCree és Fleur McCree pincészet-tulajdonosok, Ertl Flóra a Vince márkaigazgatója, Báthori Zsigmond a Collective Warehouse vezérigazgatója Fotó: Nyilassy Lili

A McCree házaspár, Fleur és Mark csak Magyarországon tartozik a kevésbé ismert új-zélandi borászok közé, boraik már több mint 30 országban jelen vannak. A Cloudy Bay, Új-Zéland és Marlborough tulajdonképpeni zászlós pincészete nemcsak az országot tette fel a világ bortérképére. Általuk szeretett bele Fleur és Mark az új-zélandi borokba és határozta el már az egyetemi évek alatt, hogy ezzel fog foglalkozni. A saját pincészethez tőkére volt szükség, ezért a pár 10 évre Londonba ment pénzt keresni. Közben szorgalmasan ismerkedtek a világ borrégióival.

Végül 2002-ben indult be a projekt a terület Marlborough-i birtok megvásárlásával, a szőlőklónok kiválasztásával, az infrastruktúra telepítésével és a márka építésével. Meggyőződésük – egyben mottójuk –, hogy „a bor a szőlőben készül”, vagyis igazából az ültetvényben dőlnek el a dolgok. Mindig a maguk útját igyekeztek járni, ki akartak tűnni a tömegből, jó példa erre az arculat megtervezése. A felkért ügynökségnek nem árulták el, hogy mi az a termék, amihez arculatot kell tervezni, csak a saját érzéseikről beszéltek.

Az első évjárat 2008-ban, vagyis a gazdasági világválság évében készült el az első Little Beauty bor. (A „little beauty”, vagyis „kis szépség” kifejezést gyakran használják Új-Zélandon a tetszésnyilvánításra.) Az azóta kiteljesedett Little Beauty termékpalettán három kategória jelenik meg.

Vince Borműhely új-zélandi bor kóstoló
Fotó: Nyilassy Lili

Limited Edition

  • csak dűlőszelektált és fajtatiszta borok
  • szőlőfajták: sauvignon blanc, rajnai rizling, szürkebarát, fűszeres tramini, pinot noir

Black Edition

  • spontán erjedés, seprőn tartás, almasavbontás
  • parcellaszelektált tételek, csak a legjobb hordók borai
  • nem készül minden évben
  • magnumpalackban is elérhető borok
  • szőlőfajták: sauvignon blanc, szürkebarát, pinot noir

Noble Edition

  • botritiszes édes borok csak a legkülönlegesebb évjáratokban
  • szőlőfajta: fűszeres tramini

Új-Zélandi sauvignon blanc bor hordóból

Új-zélandi bor kóstoló, Vince Borműhely
Fotó: Nyilassy Lili

A gazdasági világválság ellenére a tételek hamar nagy sikert arattak, Angliában egyből számos fine dining étterembe és luxusszállodába kerültek be. Mondhatni, nem véletlenül: a nemzetközi piacokat meghódító, némileg uniformizált új-zélandi tételekkel szemben Fleurék meg akarták mutatni az egyes dűlők karakterét, illetve azt is, a sauvignon blanc nemcsak acéltartályban, hanem hordóban készítve is izgalmas eredményt ad. (Utóbbival a franciaországi Pouilly-Fumé régió sauvignon blanc-jait szeretnék megidézni.)

A gasztronómiában és szállodákban elért sikert viszont egy második, lazább, fiatalosabb márka létrehozását tette szükségessé. Így született meg a Pounamu. A Pounamu egy mauri szó az Új-Zéland déli szigetén található, jadéhoz hasonlatos zöld kőre, ami mára az ország egyik spirituális szimbólumává nőtte ki magát. A béke jelképe is egyben, amit az új-zélandiak sokszor ajándékoznak egymásnak egyfajta talizmánként. A Pounamu borok mindig fajélesztővel készülnek sauvignon blanc, szürkebarát vagy pinot noir szőlőből.

Új-zélandi bor kóstoló, Vince Borműhely
Fotó: Nyilassy Lili

Az évek során a McCree házaspár borai a szakma és a fogyasztók elismerését egyaránt kivívták. A nemzetközi versenyekről rendszeresen éremmel (és főleg aranyéremmel) térnek haza, a mérvadó szaklapok kóstolóin a bírálóktól 90-92 pontot szoktak kapni a 100-ból. Kiemelt piacaik közé tartozik Anglia, Németország, Spanyolország, Skócia – és a Collective Warehouse-nak köszönhetően hamarosan remélhetőleg Magyarország is. Egy biztos: boraik a 2024. október 2-i teltházas Vince Borműhelyen egyöntetű tetszést arattak. Az első lépés tehát biztató, így jó eséllyel meg fogják hódítani a magyar borszeretők szívét is.

Címlapfotó: Nyilassy Lili