Mit kínál Magyarország első hibrid borüzleti képzése?

2024. november 10.

Egy Közép-Európában egyedülálló magyar borüzleti képzés lehet a siker kulcsa a borászok, pincészet-tulajdonosok, borkereskedők számára az egyre élesebb hazai és nemzetközi versenyben.

2024 őszén hiánypótló borüzleti képzés kezdődött Budapesten angol nyelven. Fiáth Attila nemzetközi borakadémikus Steve Charters Master of Wine közreműködésével elindította az egy éves Wine and Spirits Management Programot. Az együttműködés egyfajta folytatás: a borüzleti képzés első évadát a páros már sikerrel levezényelte Tokajban a 2022/2023-as tanévben.

A 2024/2025-ös Wine and Spirits Management Program célja, hogy – amint azt Steve Charters a vince.hu-nak adott interjúban megfogalmazta – „a hallgatók lássák, értsék, ma mire van szüksége a fogyasztóknak a nem, a korosztály, vagy éppen az ország függvényében”, vagyis hogy kiismerjék magukat az egyre élesebb versenyben akár nemzetközi színtéren is.

Modulok

A két szemesztert átölelő képzés során a résztvevők megtanulják többek között a borpiac szempontjából releváns adatokat elemezni, és a kinyert információkat a gyakorlatban hasznosítani. Betekintést nyernek továbbá a magyar szempontból potenciális országok fogyasztási trendjeibe, adózási rendszerébe, de elsajátítják a stratégiai és üzleti terv elkészítésének alapvető tudnivalóit is. A tanév összesen 6 modulra tagolódik az alábbiak szerint:

Strategy and Entrepreneurship: A piaci elemzés elméletének megismerése (részben nemzetközi példákon keresztül), majd annak gyakorlati alkalmazása által a hallgatók elsajátítják a (bor)stratégiai tervezést, ami nélkülözhetetlen a termék sikeres értékesítéséhez.

Finance in the Wine and Spirits Industries: Az üzleti elemzés keretrendszerét, az e-commerce sajátosságait a hallgatók konkrét a wine & spirit szektor szereplőinek konkrét adatsorain, illetve esettanulmányokon keresztül tanulják meg.

World Wine Business Environment: A bor jelenlegi kulturális környezetének, a fogyasztási trendeknek és szokásoknak a megismerése. A modul részét képezi az országonkénti adatforrások felkutatása, valamint az ebből kiszűrt import-export adatok értelmezése.

papírra ír egy kéz, asztalon kávésbögre
Fotó: Unseen Studio / Unsplash

Sales Marketing and Distribution: A hallgatók a bor, mint termék értékesítésének lehetőségeit tekintik át a nemzetközi szakember segítségével. Olyan kérdésekre kapnak választ, mint hogy mik a közvetlen és a kereskedőn keresztül történő értékesítés előnyei-hátrányai, mi a disztribúció szerepe az elosztási láncban, és hogy hogyan működik a B2B és B2C értékesítés. Bemutatásra kerülnek a magyar borászok számára potenciális piacnak tekinthető országok (Nagy-Britannia, USA, Kanada, Kína, Németország, Svédország) sajátosságai.

Wine Tourism: A borturizmus, mint „üzletág” megismerése az egyes piacok, célcsoportok, fókuszpontok beazonosítása által. Bemutatásra kerülnek a jelenlegi trendek és a hallgatók az oktató segítségével körüljárják a fenntarthatóság kérdését is. A modul projektfeladatokkal, egy borturisztikai ajánlat és esettanulmány elkészítésével zárul.

Luxury Wine Marketing: A luxusborok, globális piaca, illetve az értékesítéshez alkalmazandó sajátos marketingstratégia kerül bemutatásra. A modul során a hallgatók projektfeladatként egy esettanulmány elkészítését kapják.

Oktatók

Az egyes tantárgyakat nemzetközileg elismert szakemberekből álló oktatógárda tartja. Megtalálható közöttük Master of Wine, professzor és borászat-tulajdonos is.

Dr. Steve Charters: A bormarketing professzora és kutatója a dijoni Burgundy School of Business iskolában (azon belül a School of Wine and Spirits Businessben). A világ 500 Master of Wine-jának egyike, címét 1997-ben szerezte meg. Számos szakcikket írt pályafutása során, tanácsadóként is dolgozott borászatnál.

Dr. Fiáth Attila: Nemzetközi borakadémikus, a budapesti Corvinus Egyetem professzora. Vendégelőadóként a Burgundy School of Businessben borüzleti kurzusokat is tart.

Dr. Lara Agnoli: 2016 óta bormarketinget és borgazdaságtant oktat a Burgundy School of Businessben. Ph.D.-jét borgazdaságtanból és vidékfejlesztésből szerezte a firenzei egyetemen. Két nemzetközi borüzleti szervezet, az European Association of Wine Economists (EuAWE) és az Academy of Wine Business Research (AWBR) igazgatósági tagja.

Dr. Liz Tchach: Kalifornia első női Master of Wine-ja, borszakíró, tanácsadó, a kaliforniai Sonoma State University professzora. Mintegy 200 szakcikk és 9 boros könyv fűződik a nevéhez. Borturizmus és bormarketing témában publikál. Saját hobbiborászatot is vezet Sonomában.

két laptop az asztalon, közöttük jegyzetfüzet
Fotó: Scott Graham / Unsplash

Jacques Thebault: Szakterülete a gasztronómia, az elmúlt 20 évben számos marketingügynökségnél dolgozva vitt sikerre élelmiszermárkákat, italmárkákat Ázsiában, Európában és az USA-ban. 5 éve csatlakozott Burgundy School of Businesshez, a Wine & Spirits Business Programme igazgatója.

Chris McIndoe: Nemzetközi borakadémikus, pályafutása közel négy évtizede aktív alakítója lett a boriparnak. Export menedzserként dolgozott többek között Angliában, Champagne-ban és Burgundiában. A Burgundy School of Business vendégelőadója: értékesítési, export és menedzsment ismereteket tanít.

Sonia Ferchaud: Testvérével és barátaival 2012-ben saját pincészetet alapított Franciaországban Domaine Orgâmicin néven. Nagy hangsúlyt fektetnek a borturizmusra. Számos nemzetközi szervezet tagja.

A borüzleti képzés menete, követelmények

A két szemeszterből álló képzés úgynevezett hibrid formátumban zajlik: vegyesen vannak fizikai jelenlétet igénylő tanórák Budapesten (összesen 4 csütörtöktől szombatig tartó blokkban), online alkalmak és csoportos feladatok. A képzés részét képezik még pincészetekhez szervezett tanulmányi kirándulások is.

A tanulmány nem záróvizsgával zárul, helyette modulonként kell csoportos feladatokat megoldaniuk a hallgatóknak a teljesítéshez. Ehhez konzultációra igénybe vehetik a modulfelelős oktató segítségét. A képzést sikeresen teljesítők tanúsítványt kapnak.

A Wine and Spirits Management Program első, 2024/2025-ös tanéve teltházzal fut, három ország hallgatói vesznek részt rajta. A tervek szerint 2025 őszén el fog indulni a következő tanév is az újabb jelentkezőkkel. Fiáth Attilának, az iskola alapítójának nem titkolt távlati célja, Közép-Európa első hibrid borüzleti képzése későbbi évfolyamai az egész térségből ide vonzzák a tanulni vágyó borászokat, pincészet-tulajdonosokat, kereskedőket és egyéb borászati szakembereket.

Szerző: Geri Ádám
Címlapfotó: Boule / Shutterstock